Cats In Space - Scarecrow

Cats In Space - Scarecrow

Label : Cargo Records | Archiveer onder hardrock / aor

Henk : Okay iedereen, beugels neer, hou je vast en bereid je voor op een dolle achtbaan rit met deze nieuwe cd van Cats In Space. Helaas is het eerste album van deze sensatie (want dat is het!) volledig aan mij voorbij gegaan maar wat de band op deze nieuwe release laat horen blies me volledig omver. Vanaf de eerste noten van ‘Jupiter Calling’ tot aan de laatste van het werkelijk fenomenale afsluitende titelnummer is het een aaneenschakeling van potentiele klassiekers. Het is alsof iemand het beste van bands als Queen, Boston, Supertramp, ELO en Toto in een grote blender heeft gemikt en daar deze band van heeft gebrouwen.
Dit gecombineerd met het muzikale vakmanschap van deze heren zorgt ervoor dat we hier de cd van het jaar te pakken hebben. Eigenlijk is het niet zo gek als je kijkt met welke acts deze muzikanten allemaal gewerkt hebben, dat we hier een klapper van jewelste te pakken hebben. Op het CV staan onder meer Ian Gillan, The Sweet, 10 CC, T’ Pau en Asia om er maar een paar te noemen. Zanger Paul Manzi (Raw Glory, Heavy Metal Kids) heeft vervolgens een zelfde soort stem geluid als wijlen Brad Delp, bekend van Boston, die perfect past bij de muzikale omlijsting. Gitaristen Greg Hart en Dean Howard hebben een geluid wat ergens het midden houdt tussen Brian May en Tom Scholz (Boston) en weten zeker in de solo’s herinneringen op te roepen aan deze grootheden. De ritme sectie bestaande uit drummer Steevi Bacon en bassist Jeff Brown laat geen steek vallen en toetsenist Andy Stewart kleurt het geheel in met authentieke zeventiger jaren melodieën.
Verder is alles aan deze release perfect verzorgd. Of het nu gaat om de zeer harmonieuze backing vocals (hallo Boston!), de werkelijk fantastische arrangementen (Queen, ELO, Supertramp), het prachtige artwork van het album en de zeer geslaagde video voor eerste single ‘Mad Hatter’s Tea Party’, het is allemaal af. Met een koptelefoon op komt de zeer gedetailleerde productie van Greg Hart en Ian Caple en de fantastische mix pas echt tot zijn recht. Overigens op vol volume in de auto of huiskamer is dit ook een lust voor de oren en wordt je dag leuker dan die al was, of wanneer je al een rot dag hebt kan je beter meteen deze cd opzetten.
Het mooie is dat bij elke luisterbeurt een ander nummer weer meer tot de verbeelding spreekt. ‘Scars’ is een prachtige mid-tempo ballad met een fantastisch mondharmonica intro. ‘Clown In Your Nightmare’ balanceert op het randje van Bee Gees achtige disco maar blijft toch net in de rock hoek hangen waardoor het een regelrechte super hit is. ‘Felix & The Golden Sun’ doet weer sterk aan Queen’s ‘You’re My Best Friend’ denken en het super catchy ‘Two Minutes 59’ is een mooie steek onder water aan al die DJ’s op de radio die altijd beginnen te kletsen wanneer het beste deel van het nummer begint. Het absolute hoogtepunt is het al eerder genoemde titelnummer ‘Scarecrow’ . Dit ruim zeven minuten durende nummer wisselt ingetogen stukken af met zwaar rockende en is een instant klassieker.
Persoonlijk denk ik dat er dit jaar niet snel een beter album zal uit komen dan wat hier geboden wordt. Het mooie is ook dat het een zeer genre-overschrijdend werkstuk is waarbij er voor rockers en pop liefhebbers genoeg te halen valt. Wat mij betreft nestelt dit album zich tussen tijdloze klassiekers als het debuut van Boston en ‘A Day At The Races’ van Queen. Verplichte kost voor iedereen die zichzelf een melodieuze rocker vindt!