Caligula’s Horse - In Contact

Caligula’s Horse - In Contact

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Ergens rond het jaar 38 zou de Romeinse keizer Caligula zijn geliefde paard Incitatus tot consul (hoogste magistraat van Rome) hebben benoemd. Deze vreemde gebeurtenis inspireerde een groep Australische muzikanten en leidde tot de band naam ‘Caligula’s Horse’, ik vermoed omdat niet iedereen ‘Incitatus’ zou begrijpen of weten hoe ze dit moeten uitspreken. Het eerste album, ‘Colossus’, van de heren uit Brisbane werd in het jaar 2011 uitgebracht, ‘The Tide, The Thief & River’s End’ kwam uit in 2013 en het laatste wapenfeit ‘Bloom’ kwam uit 2015. De band heeft voor de eerdere albums goede reviews gekregen, zo ook van Lords Of Metal want Bloom kreeg destijds 82/100! Het nieuwe album ‘In Contact’ schept dus hoge verwachtingen.

Het is vrij normaal in de progressieve rock en metal wereld om het album te beginnen met een rustig intro voordat het album écht begint. Caligula’s Horse doet dat anders, die beginnen gewoon met een knal en, als je even niet oplet, schrik je je kapot (schrijf ik uit ervaring). Het album lijkt wat meer harder werk te bevatten dan vorige albums, en dat is wat mij betreft een goede ontwikkeling want daar is de band op zijn best. De luisteraar krijgt 62-minuten zeer dynamische progressieve metal voorgeschoteld met wat momenten van rust. Het is moeilijk om één bandlid te noemen die opvalt want alle muzikanten leveren ontzettend goed werk af en, belangrijker nog, ze spelen vooral goed samen! Noemenswaardig is het nummer ‘Inertia and the Weapon of the Wall’ wat enkel een tirade bevat van zanger Jim Grey. Hoewel het nummer geen muzikale noot bevat is het erg bijzonder, Grey weet goed zijn emotie(s) over te brengen en je blijft dan ook gefascineerd luisteren! Tevens is het een perfecte intro voor het mysterieuze nummer ‘The Cannon’s Mouth’.

Hoewel ik de vorige albums best goed vond heb ik het op bepaalde momenten toch moeilijk om mijn aandacht erbij te houden, bij ‘In Contact’ heb ik dit niet en dat is dan ook een flinke verbetering ten opzichte van het eerdere werk! Helaas lijkt het de band niet echt te lukken om goed door te breken in de top van het genre, aan de muziek ligt het in ieder geval niet. Ik gun het de band wel van harte, met ‘In Contact’ laten ze zien bij de betere bands te horen. Een must voor de fans van het genre.