Brainthrash - Brain Rangers

Brainthrash - Brain Rangers

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Deze Finse thrash metalband werd opgericht in 2005. Al gauw brachten ze een demo uit met drie nummers. Jammer genoeg ging het daarna allemaal wat moeilijker en na twee jaar werd de band weer ontbonden. Pas in 2012 kwamen ze terug samen. Dat is te zeggen, werd de naam Brainthrash kwam terug in gebruik. De enige persoon waar ik met zekerheid over kan zeggen dat hij er destijds deel van uitmaakte, is een zeker Kamikazernobyl oftewel Kami Launonen. Van 2005 tot 2007 stond hij geregistreerd als drummer. Nu verzorgt hij de zang en drumde hij enkel de muziek in op het album. Met de EP ‘Mental Combat’ brachten ze in 2012 nog een EP uit met daarop drie nummers. Eindelijk verschijnt er nu hun debuutalbum ‘Brain Rangers’. Net zoals hun EP en demo, werd het album in eigen beheer uitgebracht.

Nu worden er ladingen thrash albums op de markt gebracht van bands die allemaal bij een label zitten en die een pak slecht presteren als deze Finnen. Het geluid dat ze laten horen, klinkt tamelijk indrukwekkend en sluit naadloos aan bij de authentieke Bay Area thrashmetal. Scherpe riffs en stevig drumwerk. Vooral de zangcapaciteiten van Kami zijn uitstekend. Bij elk nummer hoor je nog eens die typerende meerstemmige harde refreinen die er toch nog een extra toegevoegde waarde bij doen. Voor je het weet, sta je mee te headbangen (of is er toch een verdienstelijke poging). De collega’s op het werk gaan het wel merken als je stiekem naar je oortjes luistert. Bovendien laten ze zich nog eens positief opmerken door hun zin voor humor. Het nummer ‘Major Mayhem’ gaat er volledig voor en is een lijf lied voor elke thrashmetal die er stevig tegenaan gaat tijdens optredens. Fans van het betere thrashwerk in de klassieke Bay Area uitvoering gaan hier een uitstekend album met in huis halen.