Black Bambi - Black Bambi

Black Bambi - Black Bambi

Label : 20th Century Media | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : “Download Black Bambi” stond er in mijn mailbox. Even dacht ik dat ik werd gespamt door een of andere pornosite die mij kennis wilde laten maken met een exotische schoonheid. Maar niets van dat alles, het betreft hier een nooit uitgebracht album van het Amerikaanse Black Bambi dat dateert uit 1990. 20th Century Music heeft het besluit genomen dit debuutalbum alsnog officieel uit te brengen zevenentwintig jaar (!) na dato.

Volgens de bijgaande bio was Black Bambi voor, tijdens en na de opname van dit album één van de “hottest acts around”. In de bio worden ook wat promofoto’s toegevoegd van de band uit 1990. Het is dus een echte ‘trip down memory lane’. Atlantic Records had interesse en top producer Beau Hill werd zelfs benaderd om dit album te produceren, toch niet de goedkoopste in die periode. Maar helaas, de medewerker van Atlantic die de zwarte hertjes had geadopteerd kreeg de zak en de zeepbel spatte uiteen. De band viel een aantal maanden later uit elkaar en de opnames voor het eerste album gingen de archieven in. Op YouTube zijn wel, zij het krakkemikkige, opnames te horen als je benieuwd bent naar het verschil met deze release. De band had toch wel een zekere cultstatus denk ik.

Kwalitatief steekt de band wel goed in elkaar, aangevoerd door zanger Steven Ray Anastos als boegbeeld. Zijn stemgeluid heeft nog het meeste weg van Stephen Pearcy (ex-Ratt) en Don Dokken. Maar om nou te zeggen dat met dit album een mijlpaal aan ons voorbij dreigde te gaan in de jaren negentig omdat deze opnames op de plank bleven liggen, betwijfel ik. Het Ratt-achtige materiaal is daarvoor gewoon niet overtuigend genoeg. Dertien in een dozijn, zeker als je weet welke kwalitatief prima bands er rond 1990 nog meer rondliepen op de Sunset Strip. De opnames klinken okay, maar verwacht geen glasheldere en knallende registratie zoals Hill dat voor bands als Ratt verzorgde in die tijd. Het klusje was dus nog niet klaar toen de stekker eruit getrokken werd in 1990.

Dit is een album dat bij de ware liefhebber en verzamelaar vast een waardevol plekje krijgt in zijn/haar verzameling. Er zal zeker een, beperkte, markt voor zijn. Verkooprecords zullen niet gebroken worden, hoe flauw dat ook klinkt. Maar dat was Black Bambi in 1990 ook niet gelukt is mijn overtuiging… Wringt er nog één vraag bij mij; hoe zouden die Black Bambi’s er zevenentwintig jaar na dato uit zien?