Belphegor - Totenritual

Belphegor - Totenritual

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : Hun mix van death en black metal met toch behoorlijk veel anti-katholieke en satanische teksten, heeft ervoor gezorgd dat het Oostenrijkse Belphegor door de jaren heen als één van de meeste extreme bands ooit bestempeld werd. Met ‘Totenritual’ komt hun elfde album uit. Al vanaf opener ‘Baphomet’ krijg je een harde bijna symfonische en hele strakke death metal aanval te verduren. De drums vuren de ene na de andere blastbeat aanval af. Naarmate het nummer vordert, blijft de percussie een verschroeiend tempo aanhouden, terwijl de snelheid van de snaren naar beneden gaat waardoor er een dreigend en lugubere sfeer ontstaat.

Zo wordt er bij elk nummer veel aandacht aan details geschonken en aan de eindafwerking. Zanger Helmuth wisselt voortdurend af tussen een zware grunt en krijsende black metalzang en creëert hierdoor exorcistische effecten. Stukken akoestisch gitaarwerk als afsluiter of een filmfragment als introductie worden mooi geïntegreerd en zorgen soms voor een welkom moment van rust. Nog zo een absolute topper krijg je met ‘Apophis - Black Dragon’, dat tegelijk ook het langste nummer op dit album is. Het uiterst harde en snelle begin maakt dan plaats voor een zwaardere en dreigende sfeer waarna dit overgaat tot een bezwerende koorzang dat de omgevingstemperatuur naar beneden laat duiken.

In zijn geheel klinkt ‘Totenritual’ nog iets brutaler en rauwer als voorganger ‘Conjuring The Dead’. Door de weergaloze eindmix blijven de gitaren, bas en drums uitzonderlijk zuiver en herkenbaar doorklinken.
Aan de populariteit van Behemoth kunnen ze wellicht nog steeds niet tippen, maar na jaren van hard werken en uiterste toewijding kunnen de vruchten duidelijk geplukt worden. Met ‘Totenritual’ wordt een klein meesterwerk afgeleverd, dat tot gerust tot één van de betere death en blackmetal releases van dit jaar mag gerekend worden. De grens met het artistieke is zo smal geworden waardoor de leden van Belphegor als geniaal en supertalent mogen beschouwd worden.