Attic - Sanctimonious

Attic - Sanctimonious

Label : Van Records | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : In de metalwereld wordt er lustig op los gekopieerd. Als het om bijvoorbeeld de zoveelste Zweeds klinkende death metalband gaat, kraait er geen haan naar. Bij Attic hoor je regelmatige het verwijt dat ze een Mercyful Fate/King Diamond kloon zijn. Dat komt vooral door de zang van Meister Cagliostro. Maar wees nu eens eerlijk. Hoeveel bands ken je die overduidelijk bij eerder genoemde bands gespiekt hebben? Dat zijn er niet zoveel. Uit mijn hoofd lepel ik Them, Portrait en Trial op die recentelijk van zich lieten horen en waarbij de link naar de Deense grootmachten vrij duidelijk is. Dat Attic zich ook heeft laten beïnvloeden, vind ik totaal geen probleem. Sterker nog, hun tweede album dat vijf jaar na het verschijnen van het ‘The Invocation’ uitkomt, is ook nog eens dertien nummers tellend conceptalbum. Waar hebben we dat eerder gezien?

Voor mij telt alleen kwaliteit en dat leveren de Duitsers op ‘Sanctimonious’. In het kort vertelt het album het verhaal over een klooster waar moeder-overste de scepter zwaait over de nonnen en alle ellende die daarbij komt kijken. Kortom een verhaal over de hypocrisie van het Rooms-Katholieke geloof. Meer vertel ik er niet over want het album is van dien aard dat je het zelf maar moet ontdekken. In de hoes zit zelfs een kaart van het klooster waarop je kunt zie wat waar plaats vindt.
Ik gaf al aan dat de zang van Meister Cagliostro als twee druppels water op King Diamond lijkt. Muzikaal hoor je de invloeden ook terug, maar ik vind het op dat gebied geen jatwerk. Je kunt wel meer muzikale verwijzingen vinden. Wat ik veel belangrijker vind, is dat de heren songs hebben geschreven met een kop en een staart. De riffs klinken vlot en het gitaarwerk is steengoed. Ik kan er niets anders van maken. ‘Sanctimonious’ is gewoon een geweldig heavy metalalbum en ik raad je dan ook aan om dit staaltje vakmanschap maar eens goed te beluisteren.