Argus - From Fields Of Fire

Argus - From Fields Of Fire

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Argus keert na vier jaar terug met een nieuw album. ‘From Fields Of Fire’ is het vierde album van de Amerikanen. Bassist Justin Campbell en gitarist Dave Watson debuteren op deze schijf. Laatstgenoemde tekende overigens ook voor de productie. Hij was in die rol overigens ook al betrokken bij het vorige album ‘Beyond The Martyrs’. Op de productie die Watson heeft afgeleverd heb ik totaal geen kritiek. ‘From Fields Of Fire’ klinkt gewoon heel erg goed en is daarbij wat mij betreft één van de beste heavy metalalbums die dit jaar is verschenen.

Waar je op het oudere werk nog wel kon spreken van een mooie mix tussen heavy metal en doom metal, is de doom weer een stukje verder naar de achtergrond verdreven. Dit werd overigens al op ‘Beyond The Martyrs’ ingezet. Toen de band startte waren Iron Maiden en Candlemass de gemene deler qua invloeden van de diverse bandleden. Ook bands als Scorpions, UFO of Thin Lizzy lieten sporen na bij Argus. In de loop der jaren is de doom metal invloed wel minder geworden. Dit is overigens geen enkel probleem. Argus schrijft nog steeds songs met een rustiger tempo zoals ‘No Right To Grieve’, wat je overigens met gemak een metal ballad kunt noemen. Belangrijker dan een stijlaanduiding is het feit dat Argus gewoon een erg sterk album heeft opgenomen. Vanaf de eerste seconde is duidelijk dat je naar Argus luistert. De band heeft een eigen sound ontwikkeld. Dat ze ook nog geweldige nummers schrijven vol met effectief drumwerk, herkenbare zang, toffe gitaarpartijen en een lekker kletterende bas maakt het alleen maar beter. Ik kan dan ook alleen maar concluderen dat de stijgende lijn nog steeds aanwezig is en dat het hoog tijd wordt dat meer liefhebbers van hogeschool heavy metal naar Argus gaan luisteren. Verplicht kost dus!