Alazka - Phoenix

Alazka - Phoenix

Label : Arising Empire | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Hoewel dit het debuutalbum van deze Duitse metalcoreband betreft, hebben ze toch al een aardig verleden opgebouwd. In 2012 startten ze als Burning Down Alaska. Ze benaderden het genre metalcore vanuit een nieuwe hoek en noemden het New Wave Hardcore. Ondanks slechts één EP (‘Values & Virtues’) en de single ‘Blossom’ brachten ze het toch tot heel wat memorabele festivals waarvan Graspop 2016 toch één van de bekendste is. Begin 2016 haalden ze Kassim Auale als tweede vocalist aan boord en eind maart 2017 besloten ze om hun bandnaam in te korten tot Alazka. Kort daarna tekenden ze bij Arising Empire en SharpTone Records (deel van Nuclear Blast). En nu komen ze eindelijk met hun eerste volwaardige album ‘Phoenix’.

Het hardere beukwerk ga je alvast niet horen bij Alazka. Hun muziek is meer gefocust op het laten horen van emoties. De zang neemt dan ook het voortouw met de dubbele vocalen. De één is meer ingetogen, de ander is verantwoordelijk voor heftigere uithalen die nog steeds helder gebracht worden. Het album vangt aan met de kortere intro ‘Echoes’. De heldere vrouwenzang die wordt begeleid met akoestische snaarinstrumenten werkt direct op het gevoel van de luisteraar. Het overgrote gedeelte van de nummers blijft zo in de pop, rock en alternatieve sfeer. Alles lijkt wat gericht op een breed en jong publiek. Toch blijkt al snel dat Alazka dat beter doet als heel wat van hun generatiegenoten. Zo hebben ‘Ghost’ en ‘Empty Throne’ heel wat hit potentieel. Een nummer als ‘Everglow’ deed zelfs denken aan het magische postrock universum van Sigur Ros, en ‘Lecacy’ eindigt met een heuse gospelzang. Natuurlijk mag het al eens wat steviger. Dat uit zich vooral in het gitaarwerk nog altijd gecombineerd met twee zangers die zich heel sentimenteel kunnen uiten. Alazka heeft met ‘Phoenix’ een debuut uitgebracht dat kan tellen. Iedereen die wil genieten van muziek die een aanzienlijke consequentie op de gemoedstoestand heeft, kan ik dit album finaal aanbevelen.