Across The Atlantic - Works Of Progress

Across The Atlantic - Works Of Progress

Label : Sharp Tone Records | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Sinds de oprichting van het aan Nuclear Blast gelieerde Sharp Tone, heeft deze laatste al heel wat opkomend talent bij zich binnengehaald. De bands horen allemaal thuis in het metalcore en post punk hardcore wereldje. Ze hebben vooral één ding gemeen: ze zijn er niet alleen gekomen door goede muziek te maken maar ook door er heel hard voor gewerkt te hebben en er telkens volledig voor te gaan.

Ook het Texaanse Across The Atlantic debuteert nu met hun eerste album bij Sharp Tone. Ze brachten al de EP ‘First Things’ en het debuut ‘Holding On To What We Know’ uit. Dat legde hun geen windeieren want Sharp Tone haalde ze binnen en binnenkort volgt al een Europese tour met labelgenoten Alazka.
Nu speelt Across The Atlantic vooral moderne rock dat toch wel gauw een feel good gevoel creëert. Zanger Jay Martinez beschikt over een stel uitstekende stembanden en zijn zang laat heel wat emoties horen. De rest van de band springt geregeld eens bij met meerstemmig refreinzang. Bij opener ‘Playing For Keeps’ gaat het tempo tamelijk omhoog maar het blijft clean. ‘Chin Up’ laat zelfs een bijna engelachtig refreinzang horen. Al gauw ga je de band beschouwen als een brave maar uitstekende rockband. Pas in de tweede helft gaat het er met ‘Word Of Mouth’ een stuk steviger en agressiever aan toe. Er komt nog wel cleane zang aan te pas maar evengoed hoor je stukken metalcore. Op ‘Blind Eyes’ wordt dit nog eens herhaald. Afsluiten doen ze met het akoestische ‘Works Of Progress’.

De elf nummers die wij kregen te horen overschrijden amper de drie minuten. Zo gaat het goed vooruit en krijg je een enorm goed verteerbaar en vlot beluister baar album te horen. Op hun bandfoto zien de leden eruit als de ideale schoonzoon. Dat uit zich volledig in hun muziek. Meeslepend, emotievol en uitnodigend tot meezingen. Maar met de nodige pit als het moet.