Ace Frehley - Anomaly

Ace Frehley - Anomaly

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Richard V. : 18 september 1978 was een bijzondere dag in de muziekwereld. Op die dag brachten namelijk alle vier leden van Kiss (Gene Simmons, Paul Stanley, Ace Frehley en Peter Criss) een soloalbum uit waarop ze niet alleen speelden maar ook zelf alle nummers zongen. Een prestatie die ongeëvenaard is en vermoedelijk ook zal blijven. Het soloalbum van Ace Frehley verkocht van die vier uiteindelijk het best omdat zijn muziek dicht bij het Kiss materiaal bleef en omdat hij een bescheiden hitje scoorde met ‘New York Groove’, een cover van Russ Ballard.

Na zijn vertrek bij Kiss startte Frehley een solo carrière, eerst als Frehley’s Comet en later gewoon onder eigen naam. Na een zeer succesvolle terugkeer bij Kiss in 1996 besloot Ace om in 2001 weer solo verder te gaan. Zijn eerste album sinds zijn tweede Kiss periode was ‘Anomaly’ verscheen in 2009. Het album is al enige tijd niet meer verkrijgbaar en verschijnt deze maand opnieuw in een deluxe versie met wat extra nummers.

Bij de opname van ‘Anomaly’ had Ace zijn notoire alcoholprobleem achter zich gelaten en nuchter bleek hij in staat om een album af te leveren dat een goede opvolger zou zijn geweest van zijn debuut uit 1978. Muzikaal grijpt Ace terug op de jaren zeventig en dat levert energieke nummers als ‘Foxy & Free’, ‘Pain In The Neck’ en ‘Fox On The Run’, een cover van The Sweet. Frehley waagt zich met ‘Genghis Khan’ aan een episch nummer dat je niet zo snel van een Kiss muzikant zou verwachten. Het instrumentale ‘Fractured Quantum’ is een vervolg op eerdere ‘Fractured’ nummers die als een rode draad door Ace’s solo repertoire lopen. Het album bevat ook wat mindere nummers zoals het saaie ‘Change The World’ en ‘A Little Below The Angels.’ De zang is zoals we gewend zijn nogal vlak, maar het gitaarwerk is door Ace’s bijzonder vibrato weer uit duizenden herkenbaar. ‘Anomaly’ mag best een geslaagde comeback worden genomen en werd destijds dan ook goed ontvangen. Sterker nog, het zette Frehley terug op de kaart als solo artiest en is door het rauwe karakter minstens zo vermakelijk als het Kiss’ album ‘Sonic Boom’ dat niet veel later in 2009 verscheen.

Deze heruitgave bevat drie extra nummers ten opzichte van de eerste uitgave. Het eerste (demo)nummer ‘Hard For Me’ is een typisch Frehley nummer dat als basis fungeerde voor ‘Foxy & Free.’ Het tweede nummer is een tragere versie van ‘Pain In The Neck’ en tot slot het onderhoudende ‘Return Of The Space Bear’ dat al eerder als een bonusnummer verscheen. Allemaal leuke toevoegingen, maar ik betwijfel of het genoeg is om eerdere kopers opnieuw over de streep te trekken. Alhoewel, er zitten nog steeds veel fanatieke verzamelaars in de Kiss Army gelederen…

Meer informatie