A Total Wall - Delivery

A Total Wall - Delivery

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Tegenwoordig wordt het steeds normaler om gitaren te kopen met snaren die eigenlijk op een basgitaar horen te zitten. De Italiaanse djent/math metal band A Total Wall debuteerde in 2010 met de EP ‘True Fear’, waarop voornamelijk gebruik werd gemaakt van een 7-snarige gitaar. Dit was blijkbaar niet laag genoeg dus besloot de band dat gitarist Umberto Chiroli maar een 8-snarige gitaar moest gaan spelen. Een goed audiosysteem, waarop lage tonen goed klinken, is dus eigenlijk wel nodig bij het beluisteren van het nieuwe album ‘Delivery’.

Zelf zegt de band zich voornamelijk te focussen op ‘groove’, agressie en polyritmes, en minder op melodie. Dit komt ook overeen met mijn bevindingen want de melodische stukken zijn alles behalve sterk. Zanger Gabriele Giacosa zingt af en toe clean maar daar is hij duidelijk (nog) niet zo goed in, het klinkt namelijk niet echt overtuigend. Ook heeft hij in het eerste nummer op een gegeven moment een vreemd gegorgel dat is geïnspireerd door het meisje uit ‘The Ring’, verder klinken zijn grunts alsof ze in de slaapkamer zijn opgenomen, terwijl er nog iemand sliep, en gewoon met de volumeknop harder zijn gezet, maar dit is nog wel te vergeven. Het sterkste punt van de band zijn de pompende riffs die versterkt worden door Davide Bertolini’s uitstekende drumwerk, maar alleen hierop kan het album niet overeind blijven staan. De riffs worden net iets te vaak herhaald, is er soms weinig dynamiek binnen de nummers, en wordt het soms dus een beetje saai. Ook de solo’s van Chiroli zijn niet sterk en mag hij daar nog wel wat aan werken, de ‘muur’ van muziek stort daar volledig in en moet de solo dus van goeden huize komen als dat gecompenseerd dient te worden. Bassist Riccardo Maffioli valt minder op, uiteraard door de lage gitaar partijen van Chiroli, maar van wat ik hoor zorgt hij er in ieder geval voor, samen met drummer Bertolini, dat de basis wel overeind blijft staan.

Hoewel een mix tussen Periphery en Meshuggah in eerste instantie een goed idee lijkt is de uitwerking van A Total Wall nog niet helemaal goed. Er zit echter wel potentie in, dus misschien als de band nog wat kan groeien in de songwriting, en de cleane zang uitbesteed of weg laat, dat ze nog wel interessante zaken kunnen gaan doen. Ik ben benieuwd naar een volgend album, deze gaat mijn kast in en komt er niet meer uit.