World Trade - Unify

World Trade - Unify

Label : Frontiers Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Hoewel ik nog nooit van de band World Trade had gehoord is het zeker geen onbekende band. De groep bestaat uit leden van verschillende grote jongens binnen de (progressieve) rock wereld met, In het middelpunt, zanger/bassist Billy Sherwood (Yes, Asia). In 1989 werd de groep opgericht, samen met Guy Allison (Unruly Child) op keyboard, Bruce Gowdy (Unruly Child) op gitaar en Mark T. Williams (zoon van componist John Williams) op drums, en zijn er tot op heden twee albums uitgebracht, ‘World Trade’ (1989) en ‘Euphoria’ (1995). Dit jaar, 22 jaar(!) na het laatste album, komt dan eindelijk weer een nieuw album uit, genaamd ‘Unify’.

Muzikaal zit ‘Unify’ goed in elkaar, er valt helemaal niets aan te merken op de instrumentbeheersing van de band. Voornamelijk de baspartijen van Sherwood zijn erg sterk en ook vocaal levert hij prima werk af! Hoewel, misschien dat niet iedereen zijn stemgeluid fijn vind, zelf heb ik daar in ieder geval geen moeite mee. Over het algemeen zijn de liedjes ook goed geschreven en hebben ze een open geluid, wat erg fijn luistert, zeker in het progressieve genre is dat niet altijd aanwezig. De muziek heeft veel weg van de andere bands waarin de mannen hebben gespeeld en/of spelen, daar ligt wat mij betreft dan ook het enige puntje van kritiek. Het klinkt allemaal een beetje alsof de band op de automatische piloot staat, hierdoor heb ik geen moment het gevoel dat ik naar iets bijzonders aan het luisteren ben en dat ik alles al een keer gehoord heb. Hierdoor verlies ik na een aantal liedjes een beetje de aandacht. Verder is het gewoon een goede plaat geworden en heb ik het sterke vermoeden dat fans van de eerder genoemde bands deze plaat zeker goed zullen vinden. Bij mij heeft het in ieder geval geen blijvende indruk achtergelaten, hoewel ik de plaat best goed vond.