Vinsta - Wiads

Vinsta - Wiads

Label : Troll Music | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Nog steeds staan er nieuwe muzikanten op om ons te verrassen met een eigen aanpak in het melodieuze death/black metal genre waarin enige folk invloeden op een bijzonder eclectische wijze verwerkt worden. Vinsta, het project van de Oostenrijker Christian Höll, is meteen raak. Geïnspireerd door de bergen in de streek rond Salzburg schreef hij zeven composities vol aanstekelijke contrasten, maar met een vloeiend verloop. Hij vroeg hulp van enige getalenteerde muzikanten om met viool en dulcimer enige authentieke folk invloeden te infiltreren – slechts heel incidenteel - en zingt in een plaatselijk dialect.

Vier songs hebben een lengte van bijna tien minuten en daarvan is ‘Vinsta Wiads’ de eerste. De emotionele, zwevende leads vallen meteen op. Ze hebben een haast vriendelijk, licht progressief karakter en vormen een sterk contrast met de dissonante gitaar riffs en sappige grom (denk aan Opeth, maar iets scherper) van Christian. Trouwens, de muziek heeft soms ook wel iets weg van Opeth. In elk nummer horen we tevens cleane, heidense zang die eveneens erg sterk uit de verf komt. Mede door deze afwisseling vliegen de songs voorbij als ware ze veel korter in lengte. Geregeld horen we zelfs neoklassieke invloeden in Höll’s spel, luister maar naar de vingervlugge arpeggio’s in ‘Gedonknschwa’ en het woest gezongen ‘Dei Ruaf’. Toch ademt de muziek eerder schoonheid en bewondering uit, eerder dan gramschap of grimmigheid, met dank aan die overvloed aan ultra melodieuze gitaarsolo’s en tig tokkelende passages. Een bijzonder aangename kennismaking!