Vulture - The Guillotine

Vulture - The Guillotine

Label : High Roller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Zo een dik jaar geleden kreeg ik de leuke mini cd ’Victim Of The Blade’ van deze nieuwe Duitse band om te bespreken. Nu, om eerlijk te zijn klonk het niet zo echt nieuw. De band zelf ziet er uit alsof de foto ergens in de jaren tachtig werd genomen. Maar één ding moet je ze gelijk geven. Hun voorliefde voor een ouderwetse portie uitstekende speed metal is een pluspunt. Nu komen ze eindelijk met hun debuutalbum ‘The Guillotine’.

Na een toets piano als intro wordt het album officieel ingeluid met een hevige schreeuw van zanger L Steeler. Verspreid over een kleine veertig minuten, krijg je acht stevige speed metalnummers te horen. De voortrekkers van dit genre in de lage landen zijn met ruime voorsprong Distillator en Evil Invaders, maar het niveau van Vulture ligt niet zo hoog. Hun muziek klinkt toch iets rauwer en gaat minder de pure thrash kant uit. De riffs worden strak gespeeld en worden afgewisseld met snel soleerwerk van twee gitaren die vlot overschakelen. Er is afwisseling genoeg voorzien. ‘Adrian's Cradle’ dat zich in de twee helft van het album situeert, begint met horrorachtige intro die wat meer naar de doom richting neigt. Het langere gitaarwerk dat erop volgt is best spannend en zanger Steeler laat zich tijdens enkele lange gillen nog eens van zijn beste kant horen. Dat occulte sfeertje wordt aangehouden met opvolger ‘(This Night Belongs) To The Dead’. Eindigen doen ze met nog zo een topper ‘Cry For Death’ waarmee het album eindigt, zoals het begon… een lange ijselijke gil. Het album van het jaar zal ‘The Guillotine’ niet worden, maar het niveau wordt toch redelijk hoog gehouden. Elke speed en thrash liefhebber met een voorliefde voor authentieke muziek zonder toevoeging van artificiële geluiden en technische hoogstandjes gaat hiervan smullen.