Voodoma - Gotland

Voodoma - Gotland

Label : Pride And Joy | Archiveer onder gothic metal

Vera : Ontstaan in 2002 bracht het uit Düsseldorf (D) afkomstige Voodoma eerst vier albums in eigen beheer uit vooraleer er twee op ruimere schaal verdeeld werden: ‘Bridges To Disturbia’ en ’Secret Circle’ (2014). Drie jaar later genieten we van de ongecompliceerde gothic metal op ‘Gotland’ welke herinneringen oproept aan de vlotte versie van Paradise Lost, Crematory en HIM. Degelijke dark metal met een grote toegankelijkheid dus, die ook al vervat is in de nieuwe clips voor ‘Ghostlight’ en ‘Arise’.

Het is een makkelijk behapbare plaat met toegankelijke songs. Enerzijds denk je aan de gloriedagen van Sisters Of Mercy (‘Love Is Falling’), anderzijds zit een band als The 69 Eyes ook in dezelfde vijver te vissen (het met kinderkoor en orgel opgesmukte ‘Ghostlight’). Enige vrouwelijke vocalen van Maike Flüshöh (Mayze) zijn te horen, Ollie Bölke van Seelensturm levert een bijdrage en Bernemann van Duitse thrash iconen Sodom speelt een gitaarsolo op dit album. Al bij al is het bijzonder leuk om deze ongecompliceerde gothic metal (met electro invloeden, jawel, cfr. Crematory) te beluisteren, maar gaandeweg wordt het toch allemaal redelijk eenheidsworst en daar hebben we een probleem. Keyboards van de jaren tachtig, redelijke cleane vocalen, soms met een grunt echo, een puike gitaarsolo hier en daar, maar allemaal zo bloedeloos. Voodoma komt helaas jaren te laat om ons te treffen in het hart. Dat klinkt hard, omdat het allemaal vlot weg luistert, maar wat kunnen we er na al die jaren nog over zeggen? Fijn plaatje?