Vital Breath - Angels Of Light

Vital Breath - Angels Of Light

Label : Mighty Music | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Vital Breath beweert in eigen land (Frankrijk) zover af te wijken van andere bands dat ze zich er vreemd voelen. Dat mag sterk uitgedrukt zijn, maar hun stijl is inderdaad vrij divers. Toch zal dit vooral liefhebbers van alternatieve rock, zoals Alter Bridge of Amerikaanse stadionrock (met een vleugje pop en glam) aanspreken. Hun eerste album ’Duality’ werd goed ontvangen (al dacht mijn collega er toen anders over), en dus staken ze voor dit tweede album ‘Angels Of Light’ een tandje bij voor de productie. Mix en mastering was in de handen van Olivier Didillon en de piano en strijkersarrangementen werden uitbesteed aan Julien Spreutels (Epysode, Ethernity, Noveria). Alle muziek en teksten werden door zanger/gitarist Jérôme Ponsolle geschreven en verder uitgewerkt door het viertal.

Aanvankelijk blijkt Vital Breath een band die er stevig tegenaan gaat. Na een piano intro horen we stuwende gitaarrock in ‘The Trust’ met ornamentele solo’s en een toegankelijk refrein. De stem van Jérôme klinkt vrij egaal en soms lijzig (‘What About Love’), zodat dit weinig stoer klinkt tegen de nochtans vette riffs van ‘Welcome To My World’ en het hectische ‘Inside Devil’. Geregeld worden kalmere songs gepresenteerd in de vorm van de verhalende semiballade ‘Naive’, het van een sensitieve gitaarsolo voorziene ‘Brother’ en het bluesachtige ‘Unconsciously’. Tijdens ‘Missing God’ moest ik dan weer aan Muse denken. Wat me echter wel parten gaat spelen is dat de songs soms ontaarden in chaos of verzanden in weinig boeiende stukken. Compositorisch is er nog ruimte voor verbetering. De moderne rock van ‘Leave Me Alone’ en ‘Inside Devil’ zijn voor mij de grootste pijnpunten. In de afsluiter ‘Would You Rather Sleep’ flirt men met oriëntaalse sferen. Al bij al niet echt een hoogvlieger, zelfs al ben ik best te vinden voor een stevige portie alternatieve rock.