Utmarken - Förfallstid

Utmarken - Förfallstid

Label : Einheit Produktionen | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Dit is een voorbeeld van folk rock/metal, zuiver geïnspireerd door de prachtige natuur in het noorden van Zweden, meer bepaald Norrland. Daar vestigde de initiatiefnemer van Utmarken, Mathias Gyllengahm, zich in 2012 en kreeg dit idee langzaam maar zeker vorm. De naam Utmarken betekent het platteland, ver weg van de steden en in harmonie met de natuur. Benny Hägglund (bekend van Vintersorg en Fission, drummer) werd zijn belangrijkste kompaan, maar tegenwoordig is het een voltallige band.

In 2016 kwam het debuut ’Utmarken’ uit en ruim een jaar later is de opvolger ‘Förfallstid’ te verkrijgen. Men kiest voor een niet zo heavy, maar fraaie rock/metal benadering waarin folk invloeden overheersen. Een oude nyckelharpa (toetsharp, een traditioneel Zweeds instrument waarbij men snaren indrukt met toetsen, bespeeld met een strijkstok) bepaalt mede in grote mate de folk tinctuur. De elf song etaleren de trotse klare zang van de hoofdman en hebben toegankelijke melodieën zonder te vervallen in vrolijk vertier. Alles is eerder verhalend en soms weemoedig (‘Vårdröm’), een song waarin we trouwens ook de hoge zang van Helena Dahlquist-Lidman horen. In ‘Vintervind’ horen we dan weer heidense samenzang met twee leden van Byrdi, een vergelijkbare band. Maar het meeste doet Utmarken me aan de landgenoten van Fejd denken. Er zijn trouwens nog meer gastmuzikanten, al is de bezetting talrijk. In ‘Ifrån Bin’ horen we gitaarsolo’s van Jörgen en David Wikberg en in het vlotte uptempo ‘Lidandets Väg’ voegt Jörgen nog een vinnige solo toe. Het album heeft veel sfeer en doet ons wegdromen naar die onmetelijke natuur waaruit de muziek is ontsproten. Het mag dan nu en dan wat minder boeiend zijn, toch staan er genoeg sterke melodieën op dit album en houden we wel van de stoere zang. Luister als voorbeeld zeker naar de afsluiter ‘Mitt Norrland’, want dat nummer blijft meteen hangen. Een puur album met een grote authenticiteit.