Toxik - Breaking Glass

Toxik - Breaking Glass

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Mini-CD

Patrick : Met de thrash klassiekers ‘World Circus’ (1987) en ‘Think This’ (1989) wist Toxik eind jaren tachtig de aandacht op zich te vestigen. Ondanks de vele liefhebbers werd de technische thrash door het grote publiek nooit echt opgepakt en het bleef dan ook bij twee releases. Begin 2007 kwam de band weer bij elkaar. Er zou een tour door Europa volgen maar dat liep allemaal op niets uit. In 2014 werd een hernieuwde poging gedaan en zelfs een album aangekondigd (‘In Humanity’). Ook die kwam er niet. De scepsis onder de Toxik liefhebbers kan vanaf nu op ijs gezet worden: op 4 augustus 2017 komt de EP ‘Breaking Glass’ uit en een volledig album gaat volgen.

Qua samenstelling is er de afgelopen tijd veel veranderd binnen de band. Zanger Charlie Sabin, die ook de vocalen deed op ‘Think This’, is weer present, James DeMaria (o.a. Whiplash (live), Screwface, ex-Generation Kill, ex-Merauder) heeft een plekje achter de drumkit gevonden en Shane Boulos (Sicks Deep, Slam One Down) plukt aan de snaren op de bas. Op ‘Breaking Glass’ tref je drie nieuwe nummers aan. Deze tracks zullen niet op het nieuwe album, dat aan het eind van 2017 of in het begin van 2018 uitgebracht zal gaan worden, verschijnen. Het maakt deze release alleen daarom al extra interessant. De drie tracks zijn gestoeld op thrash metal (duh!), waarbij vooral het immense shredden van Christian opvalt. Opener ‘Stand Up’ is wat meer recht-toe-recht-aan werk, zeker als je wat progressievere thrash metal verwacht. ‘Breaking Glass’ (beeld ik het me in of meen ik heel even een gelijkenis te horen met ‘World Circus’?) en ‘Psyop’ zijn wat technischer van aanleg. Let vooral even op die solo in laatstgenoemde track. Het zou overigens Christian niet zijn, als de tracks niet gepaard gingen met maatschappijkritische, tot nadenken stemmende teksten.

Christian heeft voortdurend pogingen gedaan Toxik hernieuwd leven in te blazen. Elke keer als het erop leek dat de band er weer was, zat er weer wat tegen. Alleen al om die reden vind ik het een genot te zien dat Toxik weer een hechte formatie vormt en een paar nieuwe tracks uitbrengt. Nu met smart uitkijken naar het nieuwe album.