The Nights - The Nights

The Nights - The Nights

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Soms denk je dat je ondertussen rockbands uit alle uithoeken van deze aardkloot gehoord hebt en dan is daar The Nights, een AOR-ensemble uit Finland. Een land dat niet bepaald bekend staat als hofleverancier van rock of AOR-bands. Ondanks dat is The Nights opgepikt door Frontiers Records.

Finland staat wereldwijd dus niet bekend als een land met een echt rock klimaat, in tegenstelling tot de andere Scandinavische landen Noorwegen, Zweden en Denemarken die de nodige bekende en kwalitatief hoogwaardige rock acts voortgebracht hebben. De openingstrack ‘Welcome To The Show’ is een donker, heavy en melodieus nummer. Duidelijk is dat Ilkka Wirtanen, gitarist van de band, als producer een goed evenwichtig en helder geluid heeft neergezet. The Nights doen mij terugdenken aan het Deense Fate, die eind jaren tachtig enige naamsbekendheid hadden. Mogelijk herinnert iemand zich deze band nog? The Nights leveren eenzelfde soort uptempo, high energy rock/AOR. ‘Juliette” en ‘In A Blink Of An Eye’ zijn schoolvoorbeelden hiervan; goed in elkaar gezette pop/rock. ‘Hold On’ is een lekker nummertje met vet gitaarwerk en iets heavier dan de rest van het album. ‘Elegy (You Should Be Here)’ is wat meer pop georiënteerd. Met een mooie sfeervolle midden passage. Ook ‘Take Me To Heaven’ mag er zijn, met vrouwelijke achtergrondzang en een mooie gitaarsolo.

Maar…toch is er iets dat de vonk niet doet overspringen. Mogelijk omdat de songs te veel van elkaar weg hebben? Het meeste materiaal ligt in hetzelfde tempo en lijkt uitwisselbaar qua sound en opzet. Zanger Sami Hyde is ook een factor door binnen een bepaald (beperkt) bereik te blijven met zijn stem. Kortom: dit geen slecht album, maar komt nergens boven de middelmaat uit. Niks meer, niks minder.