Edguy - Hellfire Club

Edguy - Hellfire Club

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Het Duitse jongenhondencollectief Edguy staat voor de spannendste periode in haar twaalfjarige bestaan. De opvolger van de succesvolle cd 'Mandrake' is inmiddels opgenomen en wordt in de loop van deze maand uitgebracht. De cd zal bepalend zijn voor de toekomst van de band. De groep heeft de potentie om groter te worden dan welke andere power metalband en ik voorspel dat 'Hellfire Club' de katalysator zal worden in dit groeiproces. De cd met de aparte titel is namelijk alles wat je van Edguy verwacht: melodieus, afwisselend en uitstekend gezongen door Tobias Sammet, één van de allerbeste zangers van dit moment.

Al bij de uitstekende opener 'Mysteria' valt op hoe goed de productie is. De band heeft niet nagelaten te werken met de beste studiotechnici en heeft bovendien de hulp ingeroepen van het Babelbergse orkest. De toegevoegde strijkers en koren geven een extra dimensie aan nummers. Ze veranderen een vrij traditioneel nummer als het stampende 'We Don't Need A Hero' in iets bijzonders en voegen een oprechte Final Fantasy-sfeer toe aan de afsluiter 'The Spirit Will Remain'. Niet alle nummers profiteren even veel van het toegevoegde instrumentarium, net als dat ook vroeger niet alle Edguy-nummers evenveel gebruik maakten van toetsen. Tel daar uitstekende achtergrondzang en een perfect gitaargeluid bij op en je snapt dat 'Hellfire Club' qua productie verreweg de best klinkende Edguy is.

Toch is 'Hellfire Club' niet de ultieme Edguy-cd waar ik op hoopte. Edguy komt direct na de opener Mysteria met de tien minuten durende epos 'The Piper Never Dies', maar lijkt daarna zijn statements te hebben gemaakt en speelt de rest van de cd op safe. Het resultaat is dat niemand kan ontkennen dat 'Hellfire Club' uitstekend is geproduceerd, maar daarbij niet de diepgang heeft van 'Mandrake' en de Avantasia-cd's.

Het neemt niet weg dat 'Hellfire Club' de absolute top vertegenwoordigt van het genre wat power metal wordt genoemd. Nummers als 'Under The Moon', 'Down To The Devil', 'King Of Fools' en het hilarische 'Lavaratory Love Machine' laten horen dat bandleider Tobias Sammet schrijft met een gouden pen en wordt ondersteund door een paar van de beste muzikanten in Duitsland. 'Hellfire Club' had bij vlagen minder voorspelbaar gekund, maar dat neemt niet weg dat dit samen met Iced Earth's 'The Glorious Burden' dé power metalplaat van de eerste helft van dit jaar is.