The Hirsch Effekt - Eskapist

The Hirsch Effekt - Eskapist

Label : Long Branch Records | Archiveer onder different metal

Job : Lords of Metal heeft een categorie in de stijlaanduiding staan die “Different metal” heet. Ik denk persoonlijk dat er maar weinig bands in de wereld zijn die dat monniker zo erg verdienen dan The Hirsch Effekt uit Duitsland. Het drietal uit Hannover maakt een mega rare, gevarieerde mix van ontzettend veel invloeden uit vooral de buitenste ringen van metal en het allerknapst is hoe catchy ze het aan elkaar kunnen krijgen. Men hoort veel The Dillenger Escape Plan, Between the Buried and Me, Every Time I Die maar ook hoor ik erg veel van de Noorse Shining terugkomen en ook At the Drive-In van vroeger passeert de revue.

In geen enkel opzicht neemt deze band genoegen met compromis. Alle instrumenten krijgen overal alle vrijheid om flink los te gaan, en de Duitse teksten lenen zich perfect voor de rare aard van dit beestje. Het is de productie die van briljante kwaliteit is waardoor alles luisterbaar wordt. Het klinkt professioneel en gelikt genoeg om mee te komen met veel grotere bands en het zijn overduidelijk de poppy, catchy refreintjes die alles bij elkaar brengen. Gevarieerd is het ook nog eens: nummers als opener ‘Lifnej’ (zie hieronder), het “Between the Buried and Me aan de sos” ‘Aldebaran’ en het djenty ‘Tardigrada’ laten geen spaander heel in hun geweld, alwaar nummers als het zweverige ‘Natans’, etherische afsluiter 'Acharaj’ en het prachtige ‘Inukshuk’ juist de luisteraar de kans geven zich te herpakken. Het epos ‘Lysios’ van ruim veertien minuten verdient ook zeker even wat aandacht: een onnavolgbaar goede opbouw waar de intensiteit in dynamiek alsmaar toeneemt in haar dissonantie om uiteindelijk los te barsten in een groove die zijn gelijken niet kent om vervolgens na een wringende stilte te exploderen in technisch geweld. En waarom ook niet – we duiken even de jazz in om daarna de black metal op te zoeken. Dit is geen grap; ‘Lysios’ is een oefening in het benutten van invloeden uit alle uithoeken van moderne muziek.

The Hirsch Effekt bewijst met ‘Eskapist’ dat het nog steeds heel veel in haar mars heeft, zoals men al eerder heeft laten zien op voorgaand werk. Dit is hoe je prog maakt dat een massa aanspreekt, hoe dissonant en technisch je ook wilt zijn. Gaat dit luisteren!