Temperance - Maschere: A Night At The Theater

Label : Scarlet Records | Archiveer onder gothic metal

Jori : Wat hebben de bands Rage, Epica, Metallica en Temperance allen gemeen, en wat is het verschil tussen Temperance en de andere drie? Even naar een nieuwe alinea springen voordat je het antwoord al leest voor je een gok hebt kunnen wagen.

Welnu, de gezochte overeenkomst is dat alle bands concerten hebben gespeeld met een orkest en een koor, en dat als live album hebben uitgebracht. Rage heeft zijn langdurige samenwerking met het Lingua Mortis orkest, Metallica heeft ‘S&M’, van Epica hebben we ‘The Classical Conspiracy’, en nu is er het live-album van Temperance, ‘Maschere: A Night At The Theater’. Het verschil wat gezocht werd is dat het Italiaanse Temperance een redelijk beginnende band is, terwijl de andere drie bands zijn van enorm statuur en met dito budgetten. Het feit dat een “bandje” als Temperance dan ook zo’n onderneming uit de grond weet te stampen dwingt toch wel enige bewondering en respect af. Zeker als je hoort hoe goed dit allemaal is gelukt!

‘Maschere: Live At The Theater’ is een registratie van een Temperance concert in, je mag het al geraden hebben, in een Italiaans theater, met strijkkwartet en koor. De setlist beslaat eerst het laatste album ‘The Earth Embraces Us All’ integraal, vervolgens nog wat nummers van de eerste twee platen. Dit is alles wat je van Temperance kan verwachten, gothic metal in topvorm, maar dan live. De mooie volle zang van Chiara wordt goed afgewisseld met de rauwe zang van gitarist Marco (ook bekend van Secret Sphere), die ook live bewijst dat de term achtergrondzanger hem eigenlijk te weinig eer aan doet. Hij doet hier af en toe griezelig aan die andere Marco denken, die van Nightwish, maar laat hem tegelijkertijd vocaal ook een kilometer achter zich. Hoogtepunten zijn er volop, wat te denken van de complete uitvoeringen van het fantastische ‘Advice From A Catterpillar’ en het bijna een kwartier durende ‘The Restless Ride’! Ook de oudere nummers als ‘Hero’ en ‘Me, Myself and I’ doen het uitstekend met orkest en strijkers. Het enige minpunt wat ik me kan bedenken is dat tijdens de nummers de microfoons op het publiek compleet worden dichtgedraaid en er alleen applaus tussen de nummers door te horen is. Hierdoor komt het live-gevoel niet echt lekker over en klinkt het meer als een “live in de studio” album dan als een echt live album. Maar echt wakker kan ik er niet van liggen, want verder klinkt het gewoon als een klok. Het is moeilijk te geloven dat dit product gemaakt kan zijn door een band die nauwelijks vier jaar bestaat!

Fans van bombastische metal en (female fronted) gothic metal moeten dit product absoluut een keer proberen. Als je de muziek van Temperance nog niet kent kan ik je beloven dat je op zijn minst onder de indruk gaat zijn van wat deze band weet uit te braken. Ken je de band al wel, dan weet je dat je kwaliteit gaat krijgen en is aanschaf gewoon een verplichting. Hoe dan ook, luisteren die handel en vlug een beetje!