Tau Cross - Pillar Of Fire

Tau Cross - Pillar Of Fire

Label : Relapse | Archiveer onder different metal

Martin : Toen het titelloze debuut van Tau Cross twee jaar geleden uitkwam, was dat vooral reden tot opluchting, aangezien het betekende dat Rob ‘The Baron’ Miller erin geslaagd was om ondanks het (wederom) uiteenvallen van Amebix door te gaan met muziek maken. Vanaf het eerst moment was duidelijk dat Tau Cross en Amebix allesbehalve de zelfde band waren, maar het debuut bouwde desalniettemin op redelijk logische wijze voort op de thematiek en het geluid van ‘Sonic Mass’. Hoewel ‘Pillar Of Fire’ zeker geen enorme stijlwijzigingen kent, zet het album Tau Cross echter definitief op de kaart als band. Allereerst is dit album echt het werk van een collectief, waarbinnen verschillende bandleden songs hebben aangeleverd. Ten tweede lijkt het erop dat men de sterke punten van Tau Cross heeft herkend en hierop bewust heeft voortgebouwd. Daardoor is ‘Pillar Of Fire’ een album vol songs van bijna hymneachtige proporties geworden.

De nogal digitale productie is echt even wennen in het begin, maar zodra men daar voorbij is, begint de plaat zich echt te ontvouwen. Elk nummer ligt geweldig in het gehoor en blijft daar de komende tijd ook nog wel even hangen, en aangezien de beste nummers pas in de tweede helft te vinden zijn, kakt het album ook zeker niet in. De jarenlange ervaring van alle bandleden blijkt vooral uit het geweldige gevoel voor melodieën, hooks, refreinen en grooves. Het klinkt allemaal alsof het vrijwel geen enkele moeite kost. Daar overheen breidt Rob Miller zijn unieke lyrische universum uit, terwijl hij daarbij verschillende facetten van zijn stemgeluid verkent.

Het enige dat Tau Cross ervan weerhoudt om zijn volledige potentieel te bereiken, is dat de bandleden niet in de zelfde ruimte waren toen ‘Pillar Of Fire’ werd opgenomen. Het is absoluut een zeer goed album, maar het is onmogelijk om het gevoel te onderdrukken dat het album nog beter had kunnen zijn als het op meer organische wijze tot stand was gekomen. Er gaat immers niets boven vijf gasten die samen in een hok muziek staan te maken en door elkaar worden meegesleept in enthousiasme. Laten we dan ook hopen dat dit de wijze is waarop het volgende album van Tau Cross ontstaat.