Svartsorm - Иллюзия выбора

Svartsorm - Иллюзия выбора

Label : Requiem Distribution | Archiveer onder gothic metal

Ramon : Het is niet bepaald veel bands gegeven in hun eigen taal te communiceren, voorwaar die anders is dan Engels, en toch internationaal door te breken. Het Russische Svartstorm waagt het er op dat al hun 300 exemplaren toch wel verkocht zullen worden en zet alles volledig in het Russisch in alle communicatiemiddelen. Aangezien mijn Russisch ongeveer net zo goed is als mijn Chinees, is dit alle achtergrondinformatie die ik kan geven. Dat, en het feit dat de band bestaat uit vier mannen en één vrouw die de keyboards speelt en af en toe een deuntje meezingt. Zelf vinden ze dat ze extreme gothic muziek maken, maar zo extreem en zo gothic vind ik het niet. Het keyboard van de dame is niet al te prominent te horen, hoewel het wel redelijk sfeerbepalend is, maar een bijna radiovriendelijke band als Epica is al harder. En het mysterie van gothic? Een band als Lacrimosa hebben ze dan denk ik nog nooit van gehoord.

De riffs zijn bijna van een songfestival gehalte, zo blij en de zang klinkt eigenlijk ook als een schoolmeester die voor een project metal is gaan maken, maar er bepaald niet vol voor wil gaan. Verder kan ik nog melden dat ze in 2013 en 2016 een EP hebben uitgebracht, waarvan ik de naam ook niet kan ontcijferen, en dat dit dus hun album debuut is. Als er al iets extreem of mysterieus aan is, dan moet dat haast wel in de teksten zitten, maar ik kan het me niet voorstellen. Verder valt op dat de muzikanten erg geïnspireerd lijken door Scandinavische bands. Die taalbarrière is wel jammer, je weet niet of hij zingt over het feit dat zijn appeltaart goed gelukt is, of dat hij met een touw om zijn nek op de rand van een brug staat. Ik hoop dan toch maar het eerste. De productie, dat is wel iets om heel erg complimenteus over te zijn. Je kan alles lekker duidelijk horen. Althans, als je de kans krijgt, want de kans dat hij met een oplage in jouw lokale platenzaak belandt is ongeveer net zo groot als dat Dani Filth op het volgende Cradle of Filth album gaat rappen. Uitgesloten dus, vrijwel.