Every Time I Die - Hot Damn

Every Time I Die - Hot Damn

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder punk / hardcore

Ferdi : Heb je je wel eens afgevraagd hoe het zou klinken als je de snoeiharde nu-riffs van Killswitch Engage zou mixen met het muzikale vernuft van Integrity en de intensiteit van Snapcase? Waarschijnlijk niet, maar ik heb met de cd 'Hot Damn!' toch het pasklare antwoord gevonden. Genadeloos heeft de band tien nummers (totale speelduur: 30 minuten) en drie live-tracks (speelduur: kwartiertje) opgenomen, die bol staan van de dynamiek. Harde gitaaraanslagen komen daarbij als een giftige regen neer op de luisteraar, waarop zanger voortborduurt door tijdens het zingen de allerlaatste milligram zuurstof uit zijn longen te willen persen.

Anders dan zoveel bands in het noisecore-genre heeft Everytime I Die gezorgd voor een glasheldere productie. De opeengestapelde krachtige gitaarrifs hebben een Machine Head-achtige directheid en zowel de bas- als drumpartijen zijn goed hoorbaar. De echte ster van deze cd is zanger Jordan Buckley, die gezegend is met de meest intense strot die in lange tijd op een cd is geperst. Alsof hij door demonen achterna gezeten wordt, schreeuwt hij alles bij elkaar. Het vehikel voor zijn achterlijk sterke zang zijn teksten die een vorm van ongekanaliseerde woede bepalen, maar die ook niet vrij zijn van de nodige humoristische relativering.

De cd barst van de afwisseling. Zo bevat 'I Been Gone A Long Time' ijzersterke riffs waar de gemiddelde Zweedse thrashband stinkend jaloers mag zijn en doen de systematische mid-tempo stukken van het postmoderne 'In The Event That Everything Should Go Terribly Wrong' surrealistisch aan. Want ondanks dat de band prat gaat op intense metal, is het nooit beuken om het beuken op. Geen enkele riff, break of tempowisselling staat op zichzelf: allemaal zijn ze onderdeel van een goed doordacht plan. Het is deze combinatie van oerdrift en intelligentie die 'Hot Damn!' zo'n intense luisterervaring maakt. Dit is namelijk niet een cd die zich makkelijk laat beschrijven, dit is een cd die je moet horen. Die je moet voelen. Every Time I Die is misschien nog geen grote band. Maar de adrenalinestoot die 'Hot Damn' heet, is mijn persoonlijke cd van de maand.