Subterranean Masquerade - Vagabond

Subterranean Masquerade - Vagabond

Label : Vicisolum Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : We waren zeer blij met de terugkeer van Subterranean Masquerade in 2015. Hun album ’The Great Bazaar’ was anders dan we verwachtten, maar liet ons een mooie combinatie van Orphaned Land en The Tea Party horen. Dat betekende oriëntaals beïnvloedde rock met veel aandacht voor etnische invloeden. Hoofdfiguur Tomer Pink is dan ook een Israëliër die na een verblijf in de VS naar Israël terugkeerde. Daar heeft hij nu een achtkoppige band, met Kjetil Nordhus (Green Carnation, Tristania) en Eliran Weitzman als vocalisten. Matan Shmuely van Orphaned Land speelt drums en Ilan Arad heeft een grote rol op fluit, sax en klarinet.

Het is letterlijk wereldmuziek met een progressief symfosausje. Met percussie en oosterse gitaren vangt ‘Place For Fairytales’ aan, de luisteraar wordt rechtstreeks aangesproken om dit nieuwe muzikale avontuur na ‘The Great Bazaar’ aan te vatten. In een latere strofe herkennen we de weemoedige, gedragen zang van Kjetil. Naast knap gitaarwerk zijn er ook nogal veel blazers te horen. En dat is iets dat me naderhand een beetje gaat tegensteken. Er zijn zoveel gastmuzikanten dat de identiteit van de band ondergesneeuwd raakt. En vooral de blazers vind ik er teveel aan. Elke song heeft een rijk scala aan muzikale input, zodat er heel wat plotse wendingen in voorkomen. ‘Carousal’ en het langere ‘Daled Bavos’ zijn instrumentaal. Hier en daar duikt een grunt op naast de cleane zangpartijen. ‘As You Are’ is ontwapenend simpel, terwijl de uitsmijter ‘Hymn Of The Vagabond’ van introspectief naar wildere uitbarstingen gaat, met nog wat esoterische vrouwenzang aan toe. Tot slot is er een mooie versie van ‘Space Oddity’ van David Bowie en dat is natuurlijk een song die staat als een huis en het mondiale karakter van Subterranean Masquerade nog eens extra in het zonnetje zet.