Stass - The Darkside

Stass - The Darkside

Label : Mighty Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Stass is vernoemd naar Felix Stass, al ruim 25 jaar de zanger van het Duitse Crematory. De kern van de band bestaat naast Felix Stass ook uit de onvermijdelijke Rogga Johansson en is een voortvloeisel uit hun eerdere samenwerking in Megascavenger, waar Felix Stass op ’At The Plateaus Of Leng’ gastvocalen deed. Het idee van beide mannen was om met Stass een soort hybride gothic death te gaan maken, daarbij inspiratie puttend en lenend uit hun beider lange carrières.

Hoewel het idee van ‘gothic death’ misschien niet bij iedereen bij voorbaat zal leiden tot staande ovaties, levert de wisselwerking van de (vroege) Crematory en de meer melodieuze en eigenwijze “Rogga platen” een buitengewoon sterk resultaat op. Denk bijvoorbeeld aan ’Slakthus Gamleby’, maar dan met een dosis Crematory en oude Tiamat (van rond 1992) en zo nu en dan een vleug Unleashed om de balans weer wat naar OSDM door te trekken. De Demiurg link zit overigens ook in de aanwezigheid van de bassist Johan Berglund, die ook tekende voor de productie. De lead gitarist op ‘The Dark Side’ is Kjetil Lynghaug, die we op zijn beurt weer kennen van Paganizer en Echelon. De lineup wordt compleet gemaakt door Erik Bevenrud op drums, die onder andere de drums bij Down Among The Dead Men voor zijn rekening nam.

De mix van logge gitaar riffs, melodieuze death, duister bombast, sfeervolle toetsen, grunts en karakteristieke, soms iets melodramatische cleane zang levert een duister, overtuigend, melodieus death-amalgaam op, met een volle sound. De nadruk ligt stevig op de (melodieuze) Swedeath kant, maar de gothic invloeden sijpelen wel degelijk door en voegen wat mij betreft iets toe wat het album net een extra donker tikje meegeeft. Sterke plaat! Oldschool Swedeath liefhebbers die bij het lezen/horen van woord ‘gothic’ direct willen afhaken, raadt ik aan toch even te luisteren… De mannen namen met Stass vijftien tracks op en op ‘The Dark Side’ staan er slechts tien, dus ik verwacht binnenkort nog wel iets van een mini of split uit het Stass-kamp.