Sky Architect - Nomad

Sky Architect - Nomad

Label : Freia Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim : Ik was de band alweer een tijd uit het oog verloren. Jaren geleden speelde de band eens op een progfestival in Helmond en toen vond ik ze – met afstand – de beste band van de dag. De band bracht vervolgens een aantal albums uit die ik op de een of andere manier – al dan niet bewust – niet heb opgemerkt. Ik heb het over Sky Architect, de band rondom zanger/gitarist/componist Tom Luchies. Het is vier jaar stil geweest rondom de band maar met ‘Nomad’ meldt de band zich nu weer aan het progfront. En hoe.

Ja, ‘Nomad’ mag gehoord worden. Of beter, moet gehoord worden. De band geeft zelf aan een koerswijziging te hebben doorgevoerd die er kort gezegd op neerkomt dat men meer uitgaat van song georiënteerd materiaal, dan van allerlei complexe (en vaak vermoeiende) structuren. Met die wijziging slaat de band de spijker op de kop. Het songmateriaal is van erg hoog niveau. Alle songs zitten goed en knap in elkaar. Je hoort het muzikale vakmanschap maar tegelijkertijd hoor je toegankelijke melodieën. Denk nou niet dat het plotseling allemaal heel gemakkelijk klinkt, want het blijft natuurlijk wel Sky Architect. Naast de nodige progrock referenties hoor ik overduidelijk invloeden van bijvoorbeeld Radiohead (‘Wasteland’) en Motorpsycho (‘Into Singularity’) terug in de muziek van onze landgenoten. Gelukkig is ook nog steeds Wabe Wieringa van de partij; wat mij betreft een van de meest talentvolle gitaristen van ons land, die bij het grote publiek helaas niet bekend is. Die jongen kan echt geweldig gitaar spelen, zowel qua solo’s als qua riffs en tokkels. Beste nummers van het album zijn ‘Dune’ (met overtuigende vocalen van Luchies en prachtige melodieën) en het lange, afsluitende ‘Into Singularity’ (razend knappe compositie). Uitstekend album van een uitstekende band.