Silius - Hell Awakening

Silius - Hell Awakening

Label : Massacre | Archiveer onder speed / thrash metal

Henk : Oostenrijk, het land van skiën, jodelen en glooiende Alpenweiden. Verder staat het niet heel erg bekend om de metal bands die er vandaan komen. Dat er talent rond loopt bewijst Silius met hun zeer verdienstelijke debuut, ‘Hell Awakening’. De Tirolers trekken een flink blik lekkere agressieve en groovende thrash metal open die veel raakvlakken heeft met een aantal grote broeders uit het genre. Zo hoor je regelmatig verwijzingen naar met name Kreator, maar ook Metallica, Testament en Slayer kunnen als referentie genoemd worden. Dit weet de band zeer goed tot een eigen geluid te brouwen waardoor er een interessant schijfje is ontstaan.

Zanger Matthias Turner heeft een vette schreeuw stem die zo heerlijk past bij deze muziek. In ‘Anger Management’ probeert hij ook een wat cleaner stem geluid uit maar dat past hem minder. Een schoonheidsfoutje wat het enthousiasme over de rest van het materiaal niet echt kan drukken. De band weet dat een vol album met alleen maar snelle thrash niet echt altijd boeit en weet daar een mooie balans in aan te brengen door een aantal wat minder snelle nummers toe te voegen. Daarvan is ‘Kingdom Of Betrayal’ de uitschieter. Een fraai mid-tempo nummer waar Testament ook patent op heeft. Wat verder opvalt aan de plaat zijn de solo’s die meer heavy metal zijn dan thrash of speed. Verwacht geen Kerry King achtige solo’s maar meer melodieuze zoals we die kennen van Kreator en Testament. Een prettige kennis making met deze Oostenrijkse thrashers die al de Wacken metal battle in Wenen wonnen en daarmee een plekje verdiende op Wacken Open Air. Check zeker de video van ‘Seven Demons’ dan weet je welk vlees er in de kuip zit.