Shattered Sun - The Evolution Of Anger

Shattered Sun - The Evolution Of Anger

Label : Victory Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : ‘The Evolution Of Anger’ is het tweede album van Shattered Sun, een zesmans formatie afkomstig uit Texas (Verenigde Staten). Op het album gaat de band door waar ze ons op hun voorganger ’Hope With Hatred’ achterlieten: breakdowns, scherpe riffs, een zanger met een rasp met daarnaast zeer pakkende, zuivere vocalen in de refreinen. Metalcore voert over het algemeen de boventoon, maar daar worden wat elementen uit de thrash metal en melodieuze death metal aan toegevoegd. Nee, origineel mag dit ‘The Evolution Of Anger’ niet genoemd worden, maar in een sub genre waar elektronica gewoongoed lijkt te zijn geworden en waarin veel bands “een zanger hebben die klinkt als een meisje” (een uitspraak van Robb Flynn over Tesseract, een band die hij overigens wel graag hoort), is het album zeker interessant genoeg.

In vergelijking met de voorganger, kent het nieuwe album sterker gitaarwerk (‘Terminal’) en daarnaast komt zanger Marcos Leal overtuigender door in zijn zuivere vocalen. Daarentegen was wat meer afwisseling in zijn rauwe werk welkom geweest. Waar het album een aantal zeer sterke tracks kent (opener ‘Keep Your Eyes Shut’, ‘Die For Nothing’ en ‘Hope Dies’), komen er helaas ook een aantal nummers voorbij die je het idee geven dat je dit al vaker van andere bands voorbij hebt horen komen (‘Hollow Chains’, ‘Like Gasoline’ en ‘Out For Justice’). En daarmee heb je meteen zowel de kracht als de achilleshiel van het album te pakken. ‘The Evolution Of Anger’ is gemaakt volgens het metalcore sjabloon, waar zoveel bands (denk aan August Burns Red, Unearth en Shadows Fall) mee bekend geworden zijn. Waar het voor de één een feest der herkenning zal blijken te zijn, zal een ander het als een herhalingsoefening voorbij horen komen. Tot welke groep reken jij jezelf?