Serious Black - Magic

Serious Black - Magic

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : De heren van Serious Black houden overduidelijk niet van stilzitten. Ondanks het feit dat dit een zogenaamde supergroep is en de meeste bandleden er nog andere succesvolle bands op nahouden, komt de band nu alweer met het derde album in drie jaar. De band debuteerde met het fantastische ‘As Daylight Breaks’, wat een jaar later navolging kreeg met ‘Mirrorworld’, en nu is er dus het nieuwe album ‘Magic’, wat de volgende logische stap in de carrière van de groep is. Het is dit keer een conceptalbum geworden, gezet in tijd waarin de wereld zuchtte onder het juk van het (bij)geloof. Centrale figuur in dit verhaal is ene mr. Nightmist, die het aan de stok krijgt met de heks van Caldwell town.

Zoals het hoort worden we door een korte intro het verhaal ingeleid, waarna we bij ‘Binary Magic’ horen dat het heilige vuur bij Serious Black nog lang niet uitgeblust is. Stevige en ietwat progressieve melodische power metal van de hoogste kwaliteit, want dat is wat deze band vanaf het eerste uur maakt! De alchemie tussen de verschillende bandleden schijnt alleen maar beter te worden nu de band wat langer bij elkaar is, en dat kan je horen. Ook bij het volgende oude Edguy-achtige ‘Burn Witches Burn’ klinkt de zaak weer als een klok. Urban breed bewijst ook weer een van de beste zangers van het genre te zijn, zijn herkenbare stem geeft mr. Nightmist leven. ‘Now You’ll Never Know’ (how beautiful she was) kan muzikaal gezien geen ballad genoemd worden, maar is met zijn mooie melodielijnen en prachtige zang een van de hoogtepunten van het album. Verdere hoogtepuntjes zijn het vrolijke ‘I Can Do Magic’ het afwisselende ‘Skeletons On Parade’ en het agressievere ‘The Witch Of Caldwell Town’. Maar eigenlijk is het hele album gewoon een bonk luistergenot, en daarbij is er met een uur speeltijd ook nog eens een stuk meer van dan op de twee voorgangers.

‘Magic’ is door zijn concept een iets ander album geworden dan de eerste twee, maar is door de individuele songgerichte aanpak ook prima per individueel nummer te luisteren. Met ‘Magic’ zet Serious Black zich wederom op gelijke voet met grootheden als Hammerfall, Rhapsody en Sabaton, en dit wordt zonder twijfel een van de beste power metal albums van 2017!