Satyricon - Deep Calleth Upon Deep

Satyricon - Deep Calleth Upon Deep

Label : Napalm Records | Archiveer onder black metal

Roel de Haan : Dus hier is het! Een nieuw Satyricon album! Ik wist niet echt wat deze keer te verwachten van de Noorse veteranen. Zelfs als een rabiate fan was ik teleurgesteld door hun laatste zelfgetitelde plaat. Het ontbrak de energie en het gif wat ik zo van Satyricon gewend ben, en wat altijd aanwezig was, ongeacht de stilistische bedenkingen die men zou kunnen hebben. Dus met terughoudendheid drukte ik op play en begon te luisteren naar 'Deep Calleth Upon Deep'.

Weg zijn de half ontwikkelde progressieve stukken en het niveau van agressie is aanzienlijk gestegen. Zeker 'Deep Calleth Upon Deep' is geen complete afwijking van de stijl die ze ontwikkelden op 'Now Diabolical', maar er zijn opmerkelijke verschillen. De nummers van het album zijn veel complexer in termen van structuur en sfeer. De “less is more” doctrine is achtergelaten ten gunste van meer gelaagde riffs, melodieën en details. De riffs op 'Deep Calleth Upon Deep' grooven minder maar wervelen wel, Frosts drumwerk mag weer schijnen, met snellere delen, meer fills en verfijning. Buiten dat is er wat mannelijke operazang op de achtergrond te horen (ongetwijfeld iets dat te wijten is aan hun beroemde live optreden in het Noorse Opera House), evenals strijkers, koperwerk en zelfs een kort wat saxofoon op het nummer 'Dissonant'. Er zit dus zelfs een symfonische randje aan de muziek, iets wat we niet meer hebben gehoord sinds 'Nemesis Divina'. Hoewel ik in eerste instantie niet helemaal overweldigd was, bleken de verslavende kwaliteiten van nummers als 'Black Wings And Withering Gloom', met zijn onheilspellende hoofdriff en het wat treurige 'To Your Brethren In The Dark', samen met de verhoogde algemene complexiteit, toch overtuigend genoeg.