Roadcase Royale - First Things First

Roadcase Royale - First Things First

Label : Loud & Proud | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Ooit gehoord van Roadcase Royale? Ik niet. En dat is ook niet verwonderlijk want het is een nieuwe (super)groep. Want ga maar na: de band wordt voorgegaan door maar liefst twee ‘grote’ dames. Want zowel Nancy Wilson (inderdaad, van Heart) als Liv Warfield (van The New Power Generation van Prince) mogen toch als zodanig worden omschreven, toch? De dames worden bijgestaan door het fundament van de Heart line up, dus inclusief bassist Dan Rothchild, die het album ook produceerde. En wat krijgen we muzikaal voorgeschoteld vraag je je af? Roadcase Royale staat voor frisse (hard)rock met de nodige pop –en soulinvloeden.

De nummers zitten stuk voor stuk goed in elkaar en klinken fris en open. Dat had ik ook niet anders verwacht eerlijk gezegd gelet op de muzikaal betrokkenen. Wat het album met name onderscheidt van de muziek van Heart is de stem van Liv Warfield. Met haar soulvolle vocalen zorgt zij ervoor dat de liedjes nooit helemaal richting hardrock gaan. Ze kan ook echt zingen natuurlijk. De tweede stem van Nancy komt ook helemaal tot haar recht en evenals bij Heart neemt ze ook nu soms de leadvocalen voor haar rekening (‘Even It Up’, het prachtige ‘The Dragon’). De gitaarpartijen van Ryan Waters klinken werkelijk fantastisch. Hij speelde voorheen al in de band van Sade en op de een of andere manier hoor je die subtiliteit terug in de muziek van Roadcase Royale. Echt mooie partijen!

Het zijn gewoon acht goede nummers van een meer dan uitstekende band, aangevuld met een tikkeltje overbodige – doch fraaie – semi akoestische uitvoering van ‘These Dreams’ van Heart en een live uitvoering van ‘Mind Your Business’. Ze gaan in oktober touren in Amerika, wie weet komen ze ook nog wel naar Europa. Dan ga ik zeker even kijken en luisteren. Betere rockmuziek dan wat Roadcase Royale op dit album laat horen wordt er niet gemaakt.