Riverdogs - California

Riverdogs - California

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : In de begin jaren negentig leverde de Amerikaanse rock-band Riverdogs een tweetal prachtige platen af (‘Riverdogs’ uit 1990 en ‘Bone’ uit 1993), maar daar het succes mede door het grunge-fenomeen uitbleef, werd het daarna uitermate stil rondom dit zeer talentvolle gezelschap. In 2011 werd die stilte dan uiteindelijk doorbroken door de release van het album ‘World Gone Mad’, maar door de gebrekkige promotie rondom die plaat gebeurde er wederom weinig.

Anno 2017 heeft men een platencontract gescoord bij het Italiaanse label Frontiers Records en is men terug met hun inmiddels vijfde full-length plaat ‘California’, die afgaande op de kwaliteit van het song materiaal wat hierop te vinden is, zeker het succes moet gaan brengen wat deze band al zo lang verdient. De elf aanwezige tracks zijn met blues invloeden doorspekte melodieuze rock-nummers, waarop gitarist Vivian Campbell lustig kan strooien met de meest fraaie riffs en inventieve solos. De absolute hoofdrol is echter weggelegd voor zanger Rob Lamothe die met zijn fantastische stemgeluid de nummers net dat beetje extra geeft wat nodig is om daadwerkelijk op te vallen. Dat zorgt er voor dat nummers zoals ‘American Dreams’, ‘The Revolution Starts Tonight’ en The Heart Is A Mindless Bird’ om er maar een paar te noemen, al bij de eerste luisterbeurt een enorm sterke indruk maken en dat groeit met elke volgende luisterbeurt. We hebben er erg lang op moeten wachten, maar ‘California’ is zeker de moeite van dat lange wachten waard geweest. Verplichte aanschaf voor iedereen die van bluesy melodieuze hard rock houdt!