Quayde LaHüe - Day Of The Oppressor

Quayde LaHüe - Day Of The Oppressor

Label : High Roller Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wim R. : Na het beluisteren van de eerste officiële release van Quayde LaHüe, afkomstig uit Olympia, USA ervaar ik een flashback naar de tijden dat ik in de begin jaren tachtig bij mijn toen favoriete platenzaak altijd even door de vinylsingles (meestal van Engelse NWOBHM bandjes) en demo’s keek die naast de officiële vinylreleases te koop waren.

Deze release, bestaande uit nieuw materiaal en een eerder uitgebrachte EP van 2016 als bonus, heeft hier qua geluid veel raakvlakken mee. Verwacht geen wonderen van deze band. Dit is basic metal aangevoerd door zangeres genaamd Jenna Fitton. Wat is er mis met basic metal dan? Niks, begrijp me niet verkeerd. Maar dit album komt gewoon tekort in kwaliteit en variatie om ook maar enig momentum te bewerkstelligen. Jenna Fitton is als zangeres verre van overtuigend, te monotoon en op de momenten dat zij probeert een hoge noot te raken krijg ik daar een onbehaaglijk gevoel bij. Sommige songs verraden wel iets van potentie, bijvoorbeeld het tweede nummer van de 2017 EP ‘New Atomic Age’. De opzet is niet slecht, maar de uitvoering laat te wensen over, ik meen zelfs wat valse gitaar noten te horen. Twee nummers vallen op, te weten ‘Symbol Of Love’ (meest commercieel klinkend) en ‘Nightmare’ (met wat ondersteuning van een Hammond). Qua geluid klinkt de EP uit 2016 mij beter en compacter in de oren dan de 2017 EP. Wat je op z’n zachts gezegd bijzonder kan noemen.

Quayde LaHüe heeft een volwaardig album in de planning staan als we de biografie mogen geloven. Mijn advies is om dan meer aandacht te besteden aan de songwriting en variatie van het materiaal. De kwaliteit van deze release is teleurstellend. Het kan alleen maar beter worden.