Paralysis - Life Sentence

Paralysis - Life Sentence

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Mijn eerste kennismaking met deze band was middels hun ‘You Can’t Win’ demo (2016), daar Tankard-frontman Gerre een gastenbijdrage had geleverd aan het titelnummer. De band kwam met goede, en goed-uitgevoerde old-school thrash, die duidelijk beïnvloed was door het jaren 80s-, en beging jaren 90-werk van bands zoals Death Angel, Tankard, Overkill, Morbid Saint, Demolition Hammer, Sodom, Kreator, Sepultura en talloze soortgelijke geweldenaren, met hier en daar de nodige crossover invloeden.

Eind juni dit jaar verscheen de eerste langspeler van de heren, ‘Life Sentence’, in eigen beheer. De muzikale koers is onveranderd gebleven, maar de heren hebben op alle fronten duidelijk vooruitgang geboekt. Vooral op gebied van songwriting laat ‘Life Sentence’ een meer volwassen band horen, maar ook op technische vlakken laat het kwartet weinig te wensen over. Zodra de plaat losbarst met ‘Ignorance’ is het headbangen geblazen en gedurende het halfuurtje wat daarop volgt kunnen de nekspieren in beweging blijven. De songs staan bomvol goede en behoorlijk pakkende riffs, pakkende solo’s, en eveneens pakkende, agressieve zang. Daarnaast komen de heren ook met voldoende afwisseling om de boel niet in te laten zakken. Gelukkig laat men de afwisseling, maar ook het technische spel niet ten koste gaan van de agressie en de intensiteit van het geheel. Alles bij elkaar is dit één brok pure thrash, en vooral pure agressie, die alles bevat wat je van een dergelijk album kan verwachten, met de daarbij behorende scherpe sound.

Het enige “probleem” met deze plaat is, zoals het bij dit soort bands vaak het geval is, het gebrek aan een eigen gezicht, en daarmee het feit dat songs veel op elkaar lijken, waardoor ze niet altijd evengoed blijven hangen. Gelukkig wordt dat gecompenseerd met – zoals gezegd – goede songwriting, goede performance en hoorbare enthousiasme. Alles bij elkaar is ‘Life Sentence’ dan ook een prima album die de gemiddelde thrash zeker zal aanspreken.