Old James - Speak Volumes

Old James - Speak Volumes

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Henk : Dit Canadese power trio rond de twee broers Brian (zang, bas en bekend van oa Annihilator) en Chris Stephenson (drums) brengt met ‘Speak Volumes’ hun eerste cd uit. Gitarist Andy “T-Cat” Thompson maakt de band compleet. In de bio worden veel seventies bands als referentie opgegeven. Dat is altijd leuk natuurlijk maar vaak blijkt daar niet zoveel van te kloppen. Nu worden Black Sabbath, Thin Lizzy, Van Halen en nog wat bands aangehaald. Wat betreft Van Halen komt het wat betreft geluid aardig in de buurt. Gitaar mooi op het linker kanaal in de eerste nummers met wat reverb op rechts, net als Eddie van Halen. Later op de cd komt de gitaar wel vol uit twee speakers.

Muzikaal is het echter behoorlijk veel steviger en hier en daar wat experimenteler dan genoemde bands. Dat maakt het overigens niet meteen beter, wel anders. Het geheel heeft wel wat weg van het Pride and Glory album van Zakk Wylde uit begin jaren negentig alleen dan zonder ballads. Op zich zijn de nummers los van elkaar best aardig om te horen, als compleet album is het allemaal wat vermoeiend. Het is jammer dat de mix wat onderuit gaat door het drumgeluid en dan met name de snare die naar mijn mening te hoog is gestemd en te hard in de mix staat. De mannen beheersen hun instrumenten echter zeer behoorlijk en dat zorgt voor het nodige vuurwerk in met name ‘Master Imploder’, ‘Words As Weapons’ en ‘Eugene’ waar men laat horen wat de band in huis heeft. Helaas staat daar een instrumentaal niemendalletje als ‘Bass-ik Instincts’ tegenover wat helemaal nergens over gaat. Denk niet dat er veel mensen zitten te wachten op een minuut durende bas solo met veel fuzz en reverb en een vaag drumritme. Al met al wel een band om in de gaten te houden. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als hier een goeie producer mee aan de slag gaat. Dan kan er nog veel moois gebeuren. Voor nu een prima debuut wat klinkt als een concert in de studio en daar is helemaal niks mee.