Nicumo - Storms Arise

Nicumo - Storms Arise

Label : Inverse Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : De Finse band Nicumo werd in 2013 aan de wereld geïntroduceerd met hun debuut album, ‘The End Of Silence’. Ze kregen veel positieve reviews, zo ook van voormalig collega Melanie, dus zijn de verwachtingen voor het nieuwe album, ‘Storms Arise’, torenhoog.

De muziek kan omschreven worden als melodische rock/metal met progressieve en melancholische invloeden. De nummers zijn dan ook zeer dynamisch en blijven altijd catchy, niet in het minste dankzij het gitaarwerk van Tapio Anttiroiko en Atte Jääskelä die echt puike songwriting afleveren! Basgitarist Sami Kotila speelt vooral in dienst van de liedjes en valt daardoor niet op, in samenwerking met drummer Aki Pusa, die (logischerwijs) wat meer opvalt, heeft de band echter een solide ritme sectie in huis. Qua vocalen denk je af en toe dat er twee zangers meedoen, dit is echter toch echt alleen Hannu Karppinen, als hij clean zing heeft Karppinen een hele mooie stem die fantastisch past in het melodische en melancholische geheel van de muziek. Op het debuutalbum zong hij voornamelijk met een erg geforceerd randje, op dit album doet hij dat (gelukkig) een stuk minder, enkel nog bij vlagen. Ook experimenteert Karppinen soms met grunts, dit doet hij zeer verdienstelijk en past wat mij betreft een stuk beter in de muziek!

De band heeft zichzelf zeker verbeterd ten opzichte van ‘The End Of Silence’ en het is in (bijna) alle opzichten gewoon een goede plaat geworden! Zeker in nummers als ‘Dream Too Real’ en ‘Poltergeist’ laat Nicumo zien een grote groei te hebben doorgemaakt. Het niveau van bands als Katatonia of Anathema word zeker niet gehaald, daarvoor is het niveau nog niet consistent genoeg. Ik kan er weinig anders over zeggen, ik ben erg benieuwd naar een volgend album.