Newman - Aerial

Newman - Aerial

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Steve Newman loopt al weer wat jaartjes mee in het AOR/Rock wereldje. In de afgelopen twintig jaar heeft dit tien albums opgeleverd, uitgebracht onder de naam Newman. ‘Aerial’ is de elfde release van zijn hand. Over één ding hoef je bij Steve Newman niet in te zitten. De Engelsman musiceert zoals hij dit zelf graag ziet/wenst en levert consistente kwaliteit af. De muziek heeft zijn wortels in de jaren tachtig AOR, een periode dat dit muziekgenre ongekende populariteit genoot (vooral in de Verenigde Staten). Met alleen ondersteuning van trouwe muzikale partner Rob McEwen als drummer verzorgt Steve Newman de rest met verve. Ook de productie is verzorgd door Steve Newman zelf. Het masteren van het album komt op conto van Harry Hess (Harem Scarem zanger). ‘Aerial’ zal de AOR-liefhebber absoluut niet teleurstellen.

Mark Thompson-Smith verzorgd de vocalen op openingstrack ‘Fear Of Flying” en komt in het nummer ‘Two Sides’ nogmaals voorbij. Qua stemgeluid wijkt Thompson-Smith nauwelijks af van de stem van Newman. Niettemin een prettige aanvulling die laat zien dat Steve Newman openstaat voor alles wat kan bijdragen aan de kwaliteit van het album. ‘Life To Remember’ is pure klasse met heerlijke keyboardpartijen en een smakelijke gitaarsolo. Met ‘Vertigo (Leap Of Faith)’ wordt de lat zelfs nog hoger gelegd. Geweldig nummer met heerlijke harmony vocalen. Het nummer ‘Nothing Left’ is wel één van mijn favorieten, alles klopt. Het geweldige refrein, een smeuïge gitaarsolo. Ik kan iedere track hier apart behandelen, maar geloof me, alle songs zijn van hoog niveau en gevarieerd.

Steve Newman heft een sterk en prettig stemgeluid. Een plezier om naar te luisteren. Meneer Newman is wel met het nodige talent behept. Buiten de drums alle instrumenten voor zijn rekening genomen en ‘Aerial’ een productie meegeven die deze muzieksoort nodig heeft en verdient. Des te knapper aangezien ik niet denk dat er een oeverloos budget beschikbaar was. AOR/Rock liefhebbers, mis dit juweeltje niet. Eén van de sterkste releases van dit jaar. Okay, ik ben weg, nog even ‘Aerial’ opzetten.