Neun Welten - The Sea I'm Diving In

Neun Welten - The Sea I'm Diving In

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Het is een poos stil geweest rond Neun Welten – Duitse band genoemd naar de negen werelden uit de Noordse mythologie – maar op hun derde album ‘The Sea I’m Diving In’ bewijzen ze dat ze allerminst stagneren. Het is immers al van 2009 geleden dat hun vorige, akoestische folk-werkje ’Destrunken’ uitkwam en in die periode blijken ze hun exquise muzikale palet danig verruimd te hebben.

Zo horen we nu in elke song de omfloerste, warme stem van Munolf Mueller en voor het eerst schreef men Engelstalige teksten, sommigen zijn geïnspireerd door de werken van Edgar Allen Poe. De tot de verbeelding sprekende titel ‘The Sea I’m Diving In’ verraadt een water gerelateerd concept dat zich spreidt over de elf compacte songs. De viool – bespeeld door Aline Deinert die we eveneens kennen van de live concerten van Empyrium en Haggard – en cello (David Zaubitzer) spelen een belangrijke rol en maken de weemoedige muziek van Neun Welten nog mooier. Ditmaal zijn er echter ook elektrische gitaren en dat creëert een summier post rock sfeertje met prachtige zwevende leads. Zwevend, vredig en breekbaar, dat is de muziek van deze band ten voeten uit. In sommige nummers horen we ook serene samenzang tussen man en vrouw, wat me aan The Walkabouts doet denken. Anderzijds daalt de donkerbruine stem van Mueller soms af naar de duistere atmosferen van een Mark Lanegan. Het album werd opgenomen met de Duitse filmcomponist Matthias Rauhe, terwijl de drums ditmaal voor rekening komen van Niko Knappe, bekend van het inventieve Dark Suns. Nummers als het zwevende ‘Drowning’ of het prachtige ‘The Dying Swan’ baden in een zee van romantiek en weemoed. In songs als het deels gefluisterde ‘Cursed’ en ‘Lonesome October’ maakt men gebruik van knappe piano intermezzo’s, terwijl er soms een bezwerende kracht van de vocalen uitgaat (‘Human Fail’). De pastorale sfeer wordt nergens ruw of grimmig, zodat ‘The Sea I’m Diving In’ een mooie, rustige plaat is om even te bekomen van al het muzikale geweld dat metal ons biedt. Wie bands als Subaudition, Nucleus Torn of de huidige richting van Les Discrets toejuicht, zal zeker in zijn/haar nopjes zijn met deze serene duik in muzikale wateren.