Necrophor - Reborn

Necrophor - Reborn

Label : Sliptrick Records | Archiveer onder black metal

Nima : Necrophor werd vijf jaar geleden in het leven geroepen door ex-leden van Zweedse death metal formatie Stromrider. Met Necrophor concentreerde men zich echter op melodieuze, sfeervolle (Scandinavische) black metal in het straatje Lord Belial, Dark Funeral, Midvinter en Emperor en consoorten. De band heeft tot nu toe een drietal goede drie-track demo’s uitgebracht (die alle gratis online ter beschikking werden gesteld), en ik had de eer om ze alle drie te bespreken. Alhoewel men door de jaren heen ook meer death metal invloeden in de muziek verwerkte, bleef ijskoude, atmosferische black metal de bovenhand voeren.

Onlangs verscheen dan eindelijk de eerste langspeler van de heren. Aangezien de demo’s mij goed bevielen, was ik erg benieuwd naar deze plaat. Helaas bevat ‘Reborn’ echter maar twee nieuwe songs. Zeven van de negen nummers die men hier presenteert zijn afkomstig van de drie genoemde demo’s. Alle songs zijn in ieder geval opnieuw opgenomen en dat is het materiaal absoluut ten goede gekomen. Vooral daar de kloof tussen death en black metal beter dichtgetimmerd is en samengesmolten tot één geheel, klinkt het totaalplaatje veel meer als een eenheid. De ijskoude, duistere, melancholische en ietwat suïcidale klanken van Necrophor hebben niet alleen niets aan kracht ingeboet, maar komen dankzij de nieuwe opnames en de goede productie veel meer tot hun recht. De nieuwe composities ‘Pain’ en ‘Blood Sacrifice’ zijn eveneens goede melodieuze black metal stukken, die perfect bij de rest van de songs passen.

Wat ik overigens ook waardeer aan deze band is dat ze niet hun best doen om de wiel opnieuw uit te vinden, maar juist de sfeer van de black metal zoals deze in de mid-jaren 90 werd gespeeld levende houden. Ook zijn de composities niet al te complex waardoor ze makkelijk wegluisteren en daarom juist snel pakken. Verwacht dan ook geen originaliteit of vreemde en overdreven taferelen zoals vele nieuwe black metal bands van tegenwoordig, maar simpelweg ouderwetse, melodieuze, atmosferische black/death metal.