Mr. Big - Defying Gravity

Mr. Big - Defying Gravity

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Henk : O.K, we’re rolling! Met deze woorden start Mr.Big’s nieuwe cd net als het titelloze debuut uit 1989. Ook nu is de producer van dienst Kevin Elson die al met de band samen werkte op het debuut en het uit 1991 stammende ‘Lean Into it’. Op laatstgenoemde album vinden we natuurlijk de grootste hit terug van Mr.Big, het mierzoete ‘To Be With You’. Deze nieuwe cd ‘Defying Gravity’ is in zes dagen opgenomen met drummers Pat Torpey en Mat Starr. Bij oudgediende Pat Torpey is in 2014 Parkinson geconstateerd en vanwege het korte tijdsbestek waarin deze plaat is opgenomen kon hij niet op alle nummers spelen. Een deel is daarom ingespeeld door tour drummer Mat Starr. Met top muzikanten als Billy Sheehan, Paul Gilbert en zanger Eric Martin zit het uiteraard muzikaal allemaal prima in elkaar.

De cd opent lekker fanatiek met ‘Open Your Eyes’ en het titelnummer waarin Paul Gilbert laat horen nog steeds beestachtig goed te kunnen soleren. Eric Martin heeft overigens ook nog weinig van zijn prima stemgeluid ingeleverd. Naast een flink aantal rockers vinden we op deze release ook weer een aantal typische semi-acoustische feel good nummers terug. Een hit zal de band er niet meer mee scoren. Daar is het media landschap inmiddels teveel voor veranderd en de doelgroep te oud voor. Neemt niet weg dat met name ‘Damn I’m In Love Again’ niets onderdoet voor de wereldhit die in het nummer ‘1992’ nog even wordt aan gehaald. Zo zijn er wel wat nostalgische trekjes op deze plaat terug te vinden, die wat betreft sound weer dicht in de buurt komt van de eerste twee albums. Al met al een meer dan prima album maar het niveau van het debuut en met name ‘Lean Into It’ wordt net niet gehaald. Daarvoor ligt de nadruk teveel op de feel good nummers ten opzichte van oprechte rockers. Helaas geen ‘Daddy, Brother, Lover, Little Boy’ of ‘Addicted To That Rush’ achtige song op dit album maar de spontaniteit en spelvreugde spatten wel van dit grotendeels live opgenomen album af.