Mother & Pearl - Psycho Thrill

Mother & Pearl - Psycho Thrill

Label : Brennus | Archiveer onder different metal

Koen W. : Zowat half augustus is het met het gezin tijd om onze jaarlijkse week vakantie te spenderen. Naar aloude gewoonte is dit ergens in Zuid-Frankrijk. Een minder leuk aspect zijn natuurlijk de vele honderden kilometers op de Franse péage snelwegen. Je kan in de auto wel wat leuke muziek beluisteren. Jammer genoeg zit de rest van het gezin er ook nog bij en is de leuze: ‘de chauffeur bepaalt de muziek’ niet meer van kracht. Onderweg zie je enkel weidse landschappen met af en toe enkele verdwaalde huisjes, een kerktoren en een kasteel.

De onzichtbare grens met het zuiden is de Franse stad Lyon. Daarna begint pas dat vakantiegevoel waarbij het leven iets trager gaat. Mooi weer, krekelgeluiden, de geur van tijm en lavendel en natuurlijk de nodige hoeveelheid rode wijn en pastis erbij. Laten we bij onze thuiskomst nu net een cd ontvangen hebben van Mother & Pearl. Afkomstig uit die magische stad Lyon. ‘Psycho Thrill’ is reeds hun tweede werk. Hun debuut ‘Inner Voice’ uit 2014 is me helemaal onbekend. Ik verwachtte nog een beetje dat Franse gevoel zoals ik het net ervaren had, maar dat is hier helemaal niet op terug te vinden. Het begint al bij het beklemmende artwork van fotografe Danielle Turnstall. De horrorclown blijft je achtervolgen.

Dezelfde stomp krijg je als opener ‘Psycho Thrill’ op je afkomt. Mother & Pearl speelt moderne en stevige metal met heel wat thrash invloeden. Toch zijn ze niet echt een thrash band maar zoveel meer. Het agressieve deel heeft de uitstraling van hardcore. En laat het duidelijk zijn, ze gaan er volledig voor. Bovendien durven ze nog eens te experimenteren. Vooral (ik vermoed het toch) de twee broers Coulon zorgen hiervoor. Olivier speelt de gitaar en Mathieu mept hevig rond op zijn drumstel. Beiden verzorgen ook de zang. De een heeft een bulderende, hevige maar juist geen grunt stem en de ander een stevige heldere stem die veel weg heeft van Serj Tankian. De combinatie van deze twee, zorgt voor uitstekende zanglijnen. De groovende riffs en soms melodieuze, soms agressieve gitaarsolo’s maken het gehaal volledig af. In ‘Renegades’ krijg je een vleugje elektronica en een refrein dat zelfs wat gothic aandoet. Met een fantastisch nummer tot gevolg. Bovendien durven ze nog eens te experimenteren en een breed spectrum aan andere invloeden eraan toe te voegen. Een stukje Southern rock in het begin van ‘A Two Sided Man’. Die dromerige sfeervolle passages waar Dream Theater zo bekend met geworden is in ‘Twisted’. En af en toe nog eens een spoken word sample erin.

Mother & Pearl heeft hier een uitstekend album afgeleverd waarmee ze laten zien veel in hun mars te hebben. En als ik in de toekomst nog eens Lyon passeer, ga ik als eerbetoon ‘Psyho Thrill’ luid laten weerklinken door de autospeakers. Uiteraard met de nodige kwade blikken van mijn passagiers tot gevolg.