Monster Magnet - Spine Of God

Monster Magnet - Spine Of God

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Release type: Re-release

Cor : Monster Magnet is zo'n beetje een van de grondleggers van de space-rock/stoner en eigenlijk kan ik met niet voorstellen dat er nog mensen zijn die niet bekend zijn met de muziek van Wyndorf en zijn band van wisselende medemuzikanten. Naast de opnieuw gearrangeerde en opgenomen albums 'Milking The Stars' en 'Cobras And Fire' worden nu de eerste werkstukjes opnieuw uitgebracht, maar ditmaal "onbewerkt".

Hoewel 'Tab' eerder is opgenomen dan de debuut plaat, kwam de release vlak na de (zeer succesvolle) release van het debuutalbum ‘Spine Of God’. Deze vier nummers tellende plaat gaat door voor EP, maar met ruim vijfenvijftig minuten speeltijd, kom je toch boven de gemiddelde album lengte (zeker in die tijd toen ook vinyl nog gangbaar was). De muziek op deze EP is misschien het minst toegankelijk voor de gemiddelde luisteraar door een hoog jam gehalte en behoorlijk psychedelische escapades in sommige erg langgerekte nummers.

Met 'Spine Of God' begon de succesvolle loopbaan van Monster Magnet; dit debuut wordt door veel liefhebbers samen met 'Superjudge' en 'Dopes To Infinity' nog steeds als het beste werk van de band gezien. Op dit debuut album wordt de basis van de unieke space-rock sound al herkenbaar ten gehore gebracht. Wat het opnieuw uitbrengen van deze ongetwijfeld zeer gewaardeerde albums voor meerwaarde heeft, is mij echter compleet ontgaan; geen nieuwe arrangementen of opnieuw ingespeelde nummers, zelfs geen nieuwe mix. Op 'Spine Of God' staat een extra demo track, maar verder zijn er geen noemenswaardige veranderingen of extra’s.

Meer informatie