Lonewolf - Raised On Metal

Lonewolf - Raised On Metal

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Lonewolf houdt de vaart er lekker in, en komt slechts anderhalf jaar na ’The Heathen Dawn’ al met de opvolger. En verdomme, wat maken ze mij daar blij mee. Deze band volg ik al sinds de release van het debuut, ‘Into The Arena’ (2001) en ze hebben mij zowel op de plaat als op het podium nog nooit teleurgesteld. En ook met deze langspeler zijn ze mijn loyaliteit en support niet kwijt. Sterker nog, met elk album hou ik meer van deze band.

Lonewolf is gelukkig één van die bands waarvan je altijd weet wat je kunt verwachten. Al hebben de heren in hun carrière “risico’s” genomen, ze zijn altijd trouw gebleven aan hun traditionele, pure heavy metal sound en stijl. Daardoor, en mede door het stemgeluid van zanger/gitarist Jens Börner heeft de band een volstrekt eigen geluid ontwikkeld die meteen herkenbaar is. ‘Raised On Metal’ is geen uitzondering op de regel en is een typische Lonewolf plaat die je diepste heavy metal wensen in vervulling laat gaan. Zodra de plaat losbarst met de sterke opener, ‘Unleash The Wolf’, komen de Fransmannen met een ware metal Walhalla waarbij de invloeden van oude Grave Digger, Helloween en uiteraard Running Wild wederom volop aanwezig zijn. De nekspieren kunnen als vanouds tekeer gaan op die sterke en oh zo pakkende, op en top metal riffs en eveneens pakkende zanglijnen en refreinen.

Gedurende de komende 37 minuten kun je een rustpuntje maar vergeten, want de band laat je geen moment los. Niet dat men constant op volle toeren blaast, want de muziek is als vanouds afwisselend en krijgen we naast de snelle speed en power metal ook stevige stampers en langzamere passages, en komt de plaat aan melodie wederom niks tekort. Ook zijn de heren uiteraard niet onbekend met epische klanken. Waren het op ‘The Fourth And Final Horseman’ en ‘Cult Of Steel’ vooral de invloeden van DoomSword en consoorten die naar voren kwamen, de epischer klanken op ‘Raised On Metal’ ademen vooral de sfeer van Bathory! Luister maar naar de riffs en de ondersteunende, magistrale keyboards in ‘Through Fire, Ice And Blood’ en ‘Evil’, maar ook het refrein van ‘No God, No Master’, die mijn inziens volop Bathory en Quorthon vereren. Heerlijk! En dat woordje “heerlijk” is van toepassing op alle songs, want deze plaat bevat simpelweg geen enkel zwak moment. Charles Greywolf (Powerwolf) is wederom verantwoordelijk geweest voor de productie, en heeft de plaat de exact juiste sound meegegeven, die de herkenbaarheid van de band onderstreept. Alles bij elkaar is dit absoluut één van de beste albums in de band’s carrière tot nu toe en een van de sterkere albums in haar soort. Met ‘Swansong’ en ‘Demon’s Call’ bevatten de digipak-editie en de vinylversie twee gave songs extra.