Five The Hierophant - Over Phlegethon

Five The Hierophant - Over Phlegethon

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder different metal

Cedric : Five The Hierophant is een Britse band dat in het verleden reeds een EP uitbracht, maar nu met ‘Over Phlegethon’ toe is aan haar eerste volwaardige album. De band is gehuld in mysterie en heel veel informatie valt er ook niet terug te vinden op het internet. Maar die mysterie past perfect bij de muziek van de Britten, muziek waarin mystiek en psychedelica zich samen een weg banen tot in het diepste van je ziel.

De muziek van Five The Hierophant valt losjes te omschrijven als instrumentale, avantgarde postmetal. Maar daar blijft het niet bij. Regelmatig worden elementen uit doom, jazz (inclusief huilende saxofoon), postrock, stoner, drone en sludge in de songs geïntegreerd. Hierdoor krijgt het geheel een duistere en repetitieve vibe waardoor je zonder pardon in een trance beland. De zes nummers op deze plaat zijn samen goed voor bijna vijftig minuten bezwerende muziek, en deze nummers zullen je ongetwijfeld laten wegdromen. De sfeer is voornamelijk donker te noemen, maar in ‘Der Geist Der Stets Verneint’ waagt de band zich bijvoorbeeld ook aan een stukje circusachtige ritmes en melodieën.

Zoals ik reeds zei is de muziek van Five The Hierophant instrumentaal, maar hier en daar steken wel een paar gesproken samples de kop op. En eerlijk gezegd, nergens mis ik vocalen in deze songs. De beklijvende gitaarpartijen en duivels klinkende saxofoon zorgen ervoor dat er voldoende afwisseling in de muziek zit. Zelf noemen ze hun muziek ritualistische soundscapes, en daar kan ik deels inkomen, maar bij soundscapes denk ik niet onmiddellijk aan de vette riffs dat Five The Hierophant op deze plaat laat horen. Vergis je niet, ‘Over Phlegethon’ klinkt bij momenten echt wel stevig.

Wie houdt van donkere en instrumentale muziek zal zich bij het beluisteren van deze plaat absoluut niet vervelen. Dit is absoluut voer voor de gemiddelde Roadburn bezoeker, die bij het nuttigen van wat pretsigaretten nog harder zullen kunnen genieten van deze muzikale trip.