Dirkschneider - Live – Back To The Roots – Accepted!

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : In de zomer van 2015 kondigde Udo Dirkschneider aan dat hij het Accept-hoofdstuk voorgoed wilde afsluiten en geen nummers van zijn voormalige band meer gig spelen met zijn U.D.O.. En dat hoofdstuk hij op gepaste wijze afsluiten: één laatste tour waarin hij enkel Accept klassiekers ging spelen. Vorig jaar begon hij dan ook onder de naam Dirkschneider aan de uitgebreide “Farewell To Accept” tour. Het concert van 1 april 2016 in Memmingen, Duitsland, van de Europese leg van de toer verscheen eind oktober vorig jaar als dubbel-cd, ’Live – Back To The Roots’.

Wegens grote belangstelling werd de tour verlengd, is nog altijd gaande, en het einde is nog niet in zicht. Maar dat terzijde, want waarom ook niet? Van de tweede leg van de tour is het optreden van 9 december 2016 in Brno, Tsjechië opgenomen voor wederom een live-registratie die nu als dubbel-cd en DVD verschijnt als ‘Live – Back To The Roots – Accepted!’. En eerlijk gezegd vraag ik me af of dat nodig is geweest en of het een toegevoegde waarde heeft. Nou, ja en nee. De setlist is exact dezelfde als de bovengenoemde live-plaat, met het verschild dat ‘Up To The Limit’ nu op de eerste schijf is gekomen, en dat de outro (U.D.O.’s ‘I Give As Good As I Get’) op disc 2 als extra nummer staat vermeld, aangevuld met de (overigens prima uitvoering) Frank Sinatra-cover ‘My Way’. Wat de audiosectie betreft heeft deze release dus niet echt een toegevoegde waarde.

De DVD is vrij basic (enkel het optreden en geen extra’s). De band’s kwaliteiten en de uitstekende setlist staan hier uiteraard niet ter discussie, want die laten zoals altijd niks te wensen over. Het is echter een gegeven dat een live-concert in levende lijven bijwonen een heel andere ervaring is dan het materiaal op je beeldscherm terug te zien. U.D.O., of in dit geval dan Dirkschneider, is ook niet meer een band die tegenwoordig veel beweegt op het podium, dus echt spectaculair is het beeldmateriaal eerlijk gezegd niet, en gezien het feit dat er al meerdere live-dvd’s van de band zijn verschenen, weet ik niet op deze release een must is. Wel is deze release in die zin de moeite waard dat er – voor zover ik weet – geen video’s van U.D.O. zijn verschenen met uitsluitend Accept-nummers, en uiteraard het feit dat dit de laatste keer is dat we deze klassiekers live met Udo op zang zullen horen, dus voor de historische waarde. Kortom; of deze release wel of niet de moeite waard is, neig ik meer naar ja dan naar nee.

Meer informatie