Deny The Urge - As Darkness Falls

Deny The Urge - As Darkness Falls

Label : G.U.C. | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Deny The Urge, bestaan die ook nog? Jazeker! Weliswaar met een bijna geheel vernieuwde line-up meldt de band uit Braunschweig zich na negen jaar weer terug met een nieuw album. 'As Darkness Falls' is het derde volledige album van de band rondom gitarist Henrik Osterloh, die voor het nieuwe album Vader drummer James Stewart en Headshot bassist Max Hunger aantrok. Het vorige album 'Blackbox of Human Sorrow' vond ik destijds ook ijzersterk, dus ik was dan ook erg benieuwd naar dit nieuwe album.

Na een kort intro schiet de band vol energie uit de startblokken met het titelnummer 'As Darkness Falls'. Furieuze drums van James Stewart zoals we van hem gewend zijn bij Vader, een zwaar ronkende bas, gierende gitaarsoli en een lekkere smerige maar verstaanbare death metal strot van Osterloh zijn gelukkig nog steeds de hoofdingrediënten van Deny The Urge, dat qua muziekstijl het meest nog in de richting gaat van een Florida death metal band als Monstrosity. Pakkende death metalriffs en meeslepende melodielijnen die met enige regelmaat opgesierd worden door één van de negenentwintig heerlijk gierende gitaarsoli die dit album telt (waaronder één solo van Vader gitarist Spider in het nummer 'Medusa'). Het meeste songmateriaal is uptempo geschreven, maar langzamere songs als 'On The Surface' en 'The Processing' zorgen voor een mooi contrast en versterken de dynamiek van het album. Keyboards worden her en der ingezet om de sfeer van de plaat te verhogen, maar deze nemen zeker niet de overhand. 'As Darkness Falls' is een echte groeiplaat en hij werkt echt verslavend naarmate je hem vaker hoort.

De drums werden opgenomen met Scott Atkins in de Grindstone Studios in Engeland (Cradle Of Filth, Amon Amarth, Behemoth), en de overige instrumenten met Jost Schlüter in de Pure Sonic Studio in Goslar. Het artwork werd verzorgd door Dan Seagrave (Entombed, Morbid Angel, Gorguts, Suffocation) en het old school death metal ontwerp past perfect binnen het hele albumconcept. Alles bij elkaar opgeteld kan ik concluderen dat 'As Darkness Falls' een heerlijke old school death metal album is geworden dat Duitsland weer op de death metal kaart zet en ik denk dat dit album bij liefhebbers van old school Florida death metal zeker zijn aftrek zal vinden.