Christiaan Bruins’ Inventions - Meta

Christiaan Bruins’ Inventions - Meta

Label : Freia Music | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Noemt men dit tegenwoordig progressieve rock? Ik waan me eerder te midden van een new age happening waar men in therapie gaat om kalm te worden. Of in het beste geval zou ik het categoriseren als kosmische muziek. Je weet wel, Klaus Schulze en Tangerine Dream, met dit verschil dat Tangerine Dream nogal eens spetterende gitaarsolo’s in haar soundscapes had, maar hier is de muziek volledig opgebouwd rond (zwevende) keyboards en ontbeert het dynamiek. Het timbre is doorlopend laidback.

‘Meta’ is na ‘The Black Codex’ de tweede serie ideeën van multi-instrumentalist Christiaan Bruin. De enige gastmuzikant is violiste Laura ten Voorde. Het is vredige, zwevende achtergrondmuziek waarin geregeld wat gezongen wordt. Dit gebeurt op een fluwelen, egale manier, zoals alles hier uiterst voorzichtig en gepolijst overkomt. Het is zo gepolijst dat het haast glad als ijs wordt. Samples en gesproken stukken worden dikwijls aangewend. Songs als ‘One And The Same’ en ‘The Tuning Test’ kunnen buigen op lieflijke, omfloerste zang en in die optiek zijn ze enigszins vergelijkbaar met het latere werk van Steven Wilson waar hij ook onschuldige vredige popliedjes maakt en nu zelfs een gooi doet naar mainstream succes met zijn nieuw album. Anderzijds is het van zwevende melodieën voorziene ‘Spaceship Earth’ wel een hemelse zweefvlucht voor zij die van kosmische muziek houden. Enig experiment en ambient invloed valt ook te detecteren in de muziek en naar het einde toe worden de songs langer (en nog meer langdradig, helaas). Voor een select publiek dus.