Brant Bjork - Europe '16

Brant Bjork - Europe '16

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Brant Bjork, de sympathieke desert rock veteraan die lang geleden speelde in bands als Kyuss, Fu Manchu, Mondo Generator en Ché, heeft na een solocarrière van al bijna twintig jaar een eerste live album uitgebracht. Kort en bondig ‘Europe ‘16’ gedoopt, biedt het in Berlijn opgenomen album ruim 85 minuten onversneden, typische Brant Bjork stonerrock.

Altijd laid back maar nooit sloom werkt Bjork zich door een twaalftal nummers die allesbehalve een dwarsdoorsnede van zijn uitgebreide discografie zijn. Integendeel, op twee nummers van zijn solodebuut ‘Jalamanta’ (uit 1999 alweer), een van ‘Somera Sól’ en de Bjork-klassieker ‘Let The Truth Be Known’ van ‘Saved By Magic’ uit 2005 na zijn alle songs afkomstig van zijn twee meest recente albums ‘Black Power Flower’ uit 2014 en ‘Tao Of The Devil’ van vorig jaar. Van dit laatste album zijn maar liefst vijf van de zeven nummers vastgelegd op ‘Europe ‘16’ en aangezien dit nou net een van de betere Brant Bjork albums is, zit het met de kwaliteit van dit live album ook wel snor. Voor de paar stervelingen die nog nooit van Bjork gehoord hebben: denk aan Kyuss gespeeld door een gitarist die qua invloeden uit gelijke delen Jimi Hendrix en Bob Marley bestaat. Virtuoos en relaxed, trippy en doomy, gepolijst en ruig: contradicties bestaan niet, Brant Bjork is het allemaal tegelijkertijd.

In een tijd waarin desert rock intussen ook al retro is geworden, houdt Brant Bjork vast aan zijn wortels. Hij doet dat op een manier die niet krampachtig of geforceerd is. Voor Brant Bjork bestaat er namelijk maar één soort muziek, de rock die hij al 27 jaar maakt. Als drummer bij Kyuss en Fu Manchu en later als solo artiest. Het is bijna vanzelfsprekend dat het na al die jaren als vanzelf lijkt te gaan. Of het nu helemaal alleen is, zoals in zijn beginjaren als solo artiest, of begeleid door een band, Brant Bjork moet vooral blijven doen waar hij goed in is, de verpersoonlijking van de Palm Desert Scene zijn en zo min mogelijk veranderen.

‘Europe ‘16’ is een live album zoals ze maar weinig worden gemaakt. Ondanks de lengte boeiend van begin tot eind en consistent van een hoog niveau. Aanbevolen, niet alleen voor de Brant Bjork fans maar voor iedereen die houdt van goede gitaarmuziek.